صمدی

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: قیمت‌گذاری دستوری جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را از بین برده و وقتی سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری و توسعه معادن نشان ندهد، به تدریج حجم تولید کاسته و نیاز به سوی واردات روانه خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بورس نیوز، چندی قبل صادرات سنگ‌آهن به بهانه مبارزه با خام فروشی مشمول عوارض ۲۵ درصدی شد و دریافت عوارض از ابتدای مهرماه اجرایی شد. از همان زمان موجی از نظرات موافق و مخالف در این زمینه به راه افتاد؛ اما آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کرد این بود که گویا قبل از صدور این بخشنامه هیچ مشورتی با تشکل‌های مربوط به این حوزه صورت نگرفته است.

باوجود تأکید معاون اول رئیس‌جمهور در مورد مشورت با بخش خصوصی در مورد صادرات سنگ‌آهن، اما فعالان این صنعت معتقدند باوجود گذشت چند هفته از این ابلاغیه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

سعید صمدی رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در این خصوص بیان کرد: معمولاً برای تصمیم‌گیری در مورد معادن، با تشکل‌های صنفی مشورت نمی‌شود و این مشکل در یکی_دو سال اخیر بیش‌ازپیش پررنگ شده است.

وی افزود: یکی از مواردی که قبل از تصمیم‌گیری و صدور بخشنامه با تشکل‌های صنفی مشورت نشد، بحث وضع عوارض بر صادرات تعدادی از مواد معدنی ازجمله سنگ‌آهن بود. در نظر داشته باشید که طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، ۹۴ درصد تولیدات حوزه زنجیره فولاد در داخل کشور مصرف‌شده و صادرات سنگ‌آهن، حجم کمی بوده و بیش‌ازاندازه بزرگ‌ شده است و انتقادات به صادرات تبلیغاتی بود. باوجود تأکید آقای جهانگیری، هیچ تغییری در سیاست وضع عوارض صادرات مواد معدنی ایجاد نشده و توجهی به نظرات تشکل‌های صنفی نشده است. تبعات چنین تصمیمی، در سال‌های آینده نمایان خواهد شد. کما اینکه صنعت زغال‌سنگ هم دقیقاً از همین نگاه غیر کارشناسانه آسیب دید و ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه معادن زغال‌سنگ و مشکلات آن مشخص است.

صمدی اضافه کرد: صادرات سنگ‌آهن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و  قیمت‌گذاری دستوری جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را از بین برده و وقتی سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری و توسعه معادن نشان ندهند، به‌تدریج حجم تولید کاسته شده و درنهایت، نیاز به واردات خواهیم داشت. سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای به شرطی جذابیت خواهد داشت که برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها