امیری

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اقدامات صورت گرفته از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور به افزایش مستمر شفافیت بنگاه های تولیدی کمک ویژه ای کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، عصر دیروز بیست و هفتم آبان ماه ۹۸، کیش اینوکس ۲۰۱۹ طی مراسمی با حضور مدیران ارشد سه صنعت بورس، بانک و بیمه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گشایش کیش اینوکس ۲۰۱۹ به ایراد سخن پرداخت و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این رویداد عنوان کرد: رویداد حاضر فرصت مهمی برای معرفی دست آورد های سه صنعت بورس، بانک و بیمه است. 

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش آفرینی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور در افزایش مستمر شفافیت بنگاه های تولیدی و طراحی ابزارهای نوین تامین مالی اشاره کرد و افزود: سازمان بورس همواره در بحث شفافیت پیشگام بوده و مهمترین برنامه های عملیاتی آن با چند شاخص کلیدی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته شاخص ارایه به موقع اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارایه اطلاعات نیز شرایط مناسبی نداشت و از ۳۴ درصد  به دو درصد رسید. تاخیر ارایه اطلاعات از سوی ناشران بورسی نیز از ۱۳ روز به هشت دهم روز رسیده است.

حسن امیری ضمن بیان اینکه بهبود سه شاخص مذکور عامل افزایش شفافیت شرکت ها است، افزود: با افزایش شفافیت شرکت ها شاهد رشد معاملات سهام خواهیم بود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت تامین مالی بخش مولد اقتصاد، گفت: برای مدت ها این موضوع مطرح بود که بازار مالی ما بانک محور است یا بازار محور؟ این دو نگاه در ادبیات اقتصادی دنیا تغییر کرده و اکنون بستر قانون پایه شکل گرفته است. ما باید ساختار مالی کشور را به گونه ای طراحی کنیم که قانون پایه آن باشد.

وی ادامه داد: با این نگاه دو بال مهم اقتصاد یعنی بانک و بازار سرمایه در کنار هم رشد می کنند و محصول این پیوند فضای بهینه اقتصادی است.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر رشد اخیر بازار سرمایه، عنوان کرد: شرایط جدید بازار سرمایه به ویژه در دوسال گذشته به گونه ای رقم خورد که ورود ابزارهای جدید را اجتناب ناپذیر کرد. بنابراین ابزارهای مختلفی در بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی پیش بینی و عملیاتی شد.

وی ضمن بیان اینکه امکانات متعددی نیز برای تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه فراهم شده است، افزود: ابزار هایی مانند اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا و انرژی و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق های مختلط یا سهام در بورس تهران و فرابورس از جمله امکانات بازار سرمایه در حوزه تامین مالی بخش مولد اقتصاد است.

حسن امیری ادامه داد: ما ابزارهای متنوعی با محور انتشار اوراق طراحی کردیم که به دو دسته انتفاعی و غیر انتفاعی قابل تقسیم هستند. اوراق قرض الحسنه و اوراق وقف در دسته ابزار های غیر انتفاعی نهایی و به تصویب شورایعالی بورس رسیده است. ابزارهای انتفاعی نیز از تنوع قابل توجهی برخوردار هستند. اوراق مرابحه، اوراق اجاره، اوراق رهنی، اوراق خرید دین و سایر ابزار های با درآمد ثابت انتفاعی در دسترس خانواده بازار سرمایه است و هم دولت، هم بخش خصوصی و هم شهرداری ها از این ابزارها استفاده کرده اند.

وی افزود: اوراق مشارکت، اوراق منفعت، اوراق جعاله و اوراق وکالت نیز از ابزار های انتفاعی با درآمد متغیر محسوب می شوند و دستور العمل های آن نهایی شده و قابل استفاده هستند.

امیری افزود: یکی دیگر از ابزارهای مهمی که طی چند سال گذشته در بازار سرمایه عملیاتی شد و مورد استفاده دولت بود اسناد خزانه اسلامی است.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه سال گذشته ١٢۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت، افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ٨١ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه محقق شد. بازار بدهی نیز رشد مناسبی داشته و ١١۶ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در حال داد و ستد است. عملیات بازار باز نیز می تواند به توسعه این بخش کمک کند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس از عملیاتی شدن صکوک ترکیبی با درامد متغیر و صکوک چند بخشی در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور افزایش پیدا کند و افزود: فرش قرمز نهاد ناظر بازار سرمایه پیش روی تامین مالی بخش مولد اقتصاد است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها