جنگ تجاری

روسای جمهوری چین و آمریکا رویکردی کج‌دار و مریز به مذاکرات تجاری از خود نشان می‌دهند. همین باعث شده که برخی رسانه‌ها از پیشرفت مذاکرات تجاری و اثر مثبت آن روی بازارهای مالی خبر دهند و بعضی دیگر از زیان‌های گسترده کسب‌وکارها بنویسند.

به گزارش «کالاخبر» مصاف تجاری چین و آمریکا نه تنها آرام نشده، بلکه ممکن است شدیدتر شود. این مساله دنیای تجارت را روی لبه پرتگاه قرار داده است. حکایت «توافق فاز یک» که دونالد ترامپ در ماه اکتبر قول آن را داده بود، هنوز واقعی نشده است. تنها همین مساله، باعث می‌شود که کسب و کارها نسبت به آینده خود بی‌اطمینان باشند.» سی‌ان‌ان‌بیزنس، چنین از روند مذاکرات جنگ تجاری می‌نویسد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان بیزنس، اعتراضات هنگ‌کنگ نیز کار را برای چین سخت کرده است. روز پنج‌شنبه چند ساعت پیش از آنکه مجمع اقتصاد نوین برگزار شود، قانون‌گذاران امریکایی لایحه حمایت از مبارزان طرفدار دموکراسی در شهر نیمه‌مختار هنگ‌کنگ را تصویب کردند. این قانون حالا برای تصویب به کاخ سفید ارائه شده و اگر قانونی شود، کار برای چین سخت‌تر می‌شود. چرا که واشنگتن می‌تواند در صورت عدم تحقق آزادی‌های مدنی، وضعیت تجاری ویژه برای هنگ‌کنگ را لغو کند.

اما بر خلاف سی‌ان‌ان، خبرگزاری رویترز اعتقاد به پیشرفت مذاکرات جنگ تجاری و اثر مثبت آن روی بازارها دارد. رویترز می‌نویسد: «رهبران امریکا و چین روز جمعه تمایل خود به امضای توافقی اولیه و پایان دادن به ۱۶ ماه جنگ تعرفه‌ای که رشد جهان را کند کرده، نشان دادند. همین مسئله باعث تقویب بازارهای مالی شد.

بر اساس گزارش رویترز «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین روز جمعه اعلام کرد که پکن می‌خواهد به توافق موقت یا فاز یک با واشنگتن برسد اما از تلافی کردن در زمان مورد نیاز، نخواهد ترسید.

چند ساعت بعد، دونالد ترامپ اعلام کرد که رسیدن به توافقی با چین، بسیار نزدیک است. او همچنین تاکید کرد که هر توافقی باید به نفع امریکا پس از سال‌ها عدم توازن تجاری با چین باشد.

بعد از این اظهارات، در آخرین روز معاملات جهان شاخص‌های بورسی رشد کردند. شاخص‌های S&P۵۰۰  و داوجونز زیان ابتدای هفته خود را جبران کردند. بازارهای مالی این هفته از ترس اختلال در مذاکرات تجاری عقب نشینی کرده بودند.

اقتصاددانان بر این باورند که اختلاف و درگیری بین دو قدرت بزرگ جهان، رشد جهانی را کاهش داده، در زنجیره عرضه کالا اختلال ایجاد کرده، باعث کاهش سرمایه‌گذاری و مانع اطمینان تجاری  است.

شی‌جین‌پینگ روز گذشته در مجمع اقتصاد نوین گفت: ما می‌خواهیم که روی قرارداد فاز یک با احترام و برابری مقابل کار کنیم. هر زمانی هم که لازم باشد، به مبارزه برمی‌گردیم. اما ما به طور جدی کار کرده‌ایم که جنگ تجاری نداشته باشیم. ما این جنگ را آغاز نکردیم و این چیزی نیست که ما بخواهیم.

کارشناسان تجاری و افراد نزدیک به کاخ سفید به رویترز گفته‌اند که تکمیل فاز یک این معامله تجاری می‌تواند به سال آینده موکول شود؛ چرا که پکن درخواست لغو گسترده‌تر تعرفه‌ها را دارد و واشنگتن نیز به دنبال تقاضاهای خاص خود است.

ترامپ در مصاحبه‌ای به فاکس‌نیوز گفته است: من به رئیس‌جمهوری شی گفتم که این(قرارداد فاز یک) نمی‌تواند یک معامله برابر باشد. ما از طبقه پایین شروع می‌کنیم در حالیکه شما روی سقف هستید.

بر خلاف رویترز، سی‌ان‌ان‌بیزنس اعتقاد دارد که این اظهارات نشانه منفی برای جنگ تجاری است:کارها برای هزاران شرکتی که وابسته به تجارت چین و امریکا برای خلق میلیاردها دلار هستند، دشوارتر می‌شود. شرکت‌های خارجی همین الان هم با چالش‌های زیادی مواجه هستند، چرا که چین به شدت تمایل به حمایت از کسب‌وکارهای داخلی خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها