• ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
  • کد خبر: 35072
جنگ تجاری

رییس جمهور آمریکا با تهدید به وضع تعرفه‌های جدید و اشاره به این که توافق چین ممکن است اتفاق نیافتد، نگرانیهای تجاری جدیدی را ایجاد کرد.

به گزارش «کالاخبر» ، دونالد ترامپ روز سه شنبه در نشست ناتو گفت: وی هیچ مهلت زمانی برای انعقاد قرارداد تجاری با پکن نداشته است.

این اظهارات نشان داد دور دیگر تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی که برای ۱۵ دسامبر برنامه ریزی شده است، ممکن است محقق شود و در نتیجه شاخصهای سهام آمریکا متحمل بزرگترین ضرر چند هفته اخیر شدند.

دورنمای عدم امضای توافق تجاری با چین در آینده نزدیک همزمان با اختلافات تجاری جدید آمریکا با فرانسه، برزیل و آرژانتین روی داده است.

بیش از یک سال است که آمریکا و چین درگیر یک مناقشه تجاری شدید شده‌اند و در جریان آن روی میلیاردها دلار واردات یکدیگر تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند.

اما این ابهامت به رشد اقتصادی در آمریکا و سایر نقاط جهان آسیب زده است و ترامپ با وجود اشاره به مصالحه احتمالی، از این که اجازه داده است این مناقشه طولانی شود، راضی به نظر می رسد.

زمانی که به نظر رسید ترامپ از طرح وضع عوارض وارداتی روی خودروها و قطعات خودروی اروپایی دست کشیده است، سرمایه گذاران دلگرم شدند.

همچنین این امیدواری وجود داشت که آمریکا و چین فاز اول توافق تجاری را امضا کنند تا از اجرای دور جدید تعرفه‌ها که روی شمار زیادی از کالاهای مصرفی از جمله محصولات اپل، پوشاک و چراغهای کریسمس تاثیر خواهد گذاشت، اجتناب کنند.

اما دونالد ترامپ روز گذشته گفت: به ایده منتظر ماندن تا پس از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال ۲۰۲۰ برای امضای پیمان تجاری با پکن علاقمند است و در ادامه افزود: باید دید توافقی وجود دارد یا خیر.

شاخص های سهام اصلی بازار بورس آمریکا پس از این اظهارات که منعکس کننده اظهارات مشابه ویلبر راس، وزیر بازرگانی بودند حدود یک درصد سقوط کردند.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته بود: کار من تلاش برای انعقاد یک توافق مناسب است اما همچنان احتمال دارد که رییس جمهور تعرفه‌های آتی را معلق کند.

گسترش جنگ تجاری ترامپ

این اظهارات پس از مجموعه اقدامات حمایت‌گرایانه رییس جمهور آمریکا در هفته جاری مطرح شده است.

رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه با اعلام وضع تعرفه روی واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای برزیل و آرژانتین، مقامات این کشورهای آمریکای مرکزی را غافلگیر کرد.

دونالد ترامپ در پیام توییتی اعلام کرد این تعرفه‌ها که بلافاصله اجرا می‌شوند ضروری بودند زیرا برزیل و آرژانتین افت عظیم ارزش ارزهای خود را که برای کشاورزان ما خوب نیست، هدایت کرده‌اند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است نرخ تعرفه‌ها روی واردات ۷.۵ میلیارد دلار کالای اروپایی که به عنوان تلافی یارانه‌های ایرباس برنامه ریزی شده‌اند، افزایش پیدا کند و این نهاد در حال آماده کردن عوارض وارداتی بالاتر روی حدود ۲.۴ میلیارد دلار کالاهای فرانسوی به تلافی مالیات خدمات دیجیتالی است.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، رییس جمهور آمریکا در حال حاضر با تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا بر سر ادعاهایی درباره درخواست کمک از اوکراین برای افزایش شانس خود برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها