• ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
  • کد خبر: 35113
جنگ تجاری

تارنمای سی ان ان آمریکا روز جمعه در گزارشی نوشت با وجود اهمیت انتخاباتی توافق تجاری میان واشنگتن و پکن برای "دونالد ترامپ"، معلوم نیست که تا پیش از انتخابات سال آینده در آمریکا، دو طرف به توافق دست یابند.

به گزارش «کالاخبر»، این گزارش به جنگ تعرفه ها میان واشنگتن و پکن اشاره کرده و آورده است: ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حالی به سال پایانی نزدیک می شود که او هنوز نتوانسته دو اولویت تجاری بزرگ خود یعنی یک توافق جامع با چین و توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را به نتیجه برساند.

این گزارش می افزاید:  با توجه به کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰، ترامپ در گوشه و کنار به گونه‌ای سخن می‌گوید که نیاز به معامله با چین فوری نیست و مساله ممکن است فعلا بدون راه حل باقی بماند.

ترامپ روز پنجشنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: از بعضی جهات فکر می کنم بهتر است تا بعد از انتخابات برای معامله چین صبر کنم اما آنها می خواهند توافق کنند و ما خواهیم دید که آیا این معامله می شود یا خیر؟

بنا بر این گزارش، واشنگتن و پکن خود را برای دور تازه‌ای از کشمکش تا ۱۰ روز آینده  (۱۵ دسامبر) آماده می‌کنند، یعنی زمانی که قرار است دولت ترامپ تعرفه‌های تنبیهی تازه‌ای علیه کالاهای چینی اعلام کند.

سی ان ان می نویسد: رئیس جمهوری هیچ سخن تازه‌ای که نشانه پایان جنگ تجاری با چین باشد، نزده است. تا اینجا به نظر می‌رسد حرف‌های ترامپ بیشتر در راستای به حداکثر رساندن فشار بر رهبر چین "شی جین پینگ" و دریافت امتیازهای بیشتر  تا ۱۵ دسامبر است.

در ۱۸ماه گذشته که جنگ تجاری میان دو کشور جریان دارد، آمریکا ۳۶۰ میلیارد دلار و چین ۱۵۰ میلیارد دلار از کالاهای آن کشور را تحت افزایش تعرفه قرار داده‌اند. با این حال در این مدت نمایندگان سیاسی و تجاری دو کشور چندین بار به گفت وگو پرداختند اما هنوز این جلسات پردامنه نتیجه عملی در برنداشته است.

به باور تحلیلگران برخی اقدامات سیاسی دولت آمریکا هم بر پیچیدگی گفت‌وگوهای تجاری آنها افزوده است که حمایت سیاستگذاران آمریکایی از اعتراض‌ها در هنگ کنگ و برخی موضع‌گیری های واشنگتن در مورد تایوان یا تحرکات تازه نظامی در دریای جنوبی چین از آن جمله است.

همچنین به نظر می‌رسد دونالد ترامپ قصد دارد جراد کوشنر داماد خود را به سرپرستی تیم مذاکره کننده با چین تعیین کند که خود می‌تواند فضای داخلی آمریکا را علیه او تشدید سازد.

کوشنر یکی از مذاکره کنندگان اصلی برای طرح معامله قرن بوده است که تا کنون اعلام نشده اما سیاست‌های یکجانبه ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی گواه چگونگی این طرح است. علاوه بر آن مساله درخواست ترامپ از چین برای تحقیق درباره فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن فرزند جو بایدن رقیب انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری هم مساله ای است که در تحقیقات استیضاح به آن پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها