چین

تازه ترین آمارهای رسمی بانک مرکزی چین نشان می دهد میزان ذخایر ارزی این کشور تا پایان نوامبر با ۹ میلیارد دلار کاهش روبرو شده و به ۳.۰۹۶ تریلیون دلار رسیده است.

به گزارش «کالاخبر»، کاهش ذخایر ارزی چین در شرایطی است که واشنگتن و پکن همچنان بر سر دستیابی به توافق تجاری موقت اختلاف نظر دارند و مذاکرات دو طرف ادامه یافته است.

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران پیش از این نشان می داد که ذخایر ارزی چین احتمالا در این مدت با ۴ میلیارد دلار کاهش به ۳.۱۰۱ تریلیون دلار برسد.

علی رغم کاهش رشد اقتصادی و جنگ تجاری با آمریکا، ذخایر ارزی چین از اواخر ۲۰۱۸ تاکنون با رشد نسبی روبرو شده است. تشدید کنترل خروج سرمایه و افزایش ورود سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در رشد ذخایر ارزی چین داشته است.

نوسانات نرخ ارز در بازارهای بین المللی و تغییر ارزش اوراق قرضه خارجی که توسط دولت چین نگهداری می شود، عامل مهمی در تغییر ارزش ذخایر ارزی این کشور داشته است. ارزش یوان چین نیز به شدت تحت تاثیر جنگ تجاری ۱۷ ماهه با آمریکا قرار داشته است.

تشدید تنش های تجاری موجب شد تا ارزش یوان در تابستان امسال با کاهش شدیدی روبرو شود. البته ارزش یوان در برابر دلار در ماه نوامبر با رشد ۰.۱۲ درصدی روبرو شده ولی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲.۳ درصد افت داشته است.در مقابل ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین المللی در ماه نوامبر حدود یک درصد رشد داشته است.

ارزش ذخایر طلای چین تا پایان نوامبر به کمتر از ۹۱.۴۷ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در پایان اکتبر به ۹۴.۶۵ میلیارد دلار رسیده بود. چین بیش از ۶۲.۶۴ میلیون اونس ذخایر طلا در اختیار دارد.

رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم امسال به ۶ درصد کاهش یافت که پایین ترین رقم در ۳۰ سال اخیر به شمار می رود. بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی در محدوده ۵ تا ۶ درصد خواهد بود.

بانک مرکزی چین طی ماه های اخیر کاهش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار داده است. پیش بینی می شود روند نزولی نرخ بهره طی ماه های آینده نیز دنبال شود تا بانک مرکزی چین به تقویت رشد و رونق اقتصادی کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها