شمس فرد

به گفته شمس فرد، نمونه موفق اجرا شده از عرضه محصول در بورس را برای زعفران شاهد بودیم که این روند مطلوب برای پسته می تواند بر رونق تجارت این محصول بیافزاید.

به گزارش «کالاخبر»، ۶۰ مشتری بزرگ و قدیمی برای پسته ایران، رقم شوخی‌برداری در بازار پسته نیست که به سادگی بتوان با آن رقابت کرد اما بازار پسته هم مانند سایر محصولات، طی دو سال اخیر در مواجه با تورم، نوسان بازار و تحریم‌ها، با حاشیه‌ها و شایعاتی همراه شد. یکی از پررنگ‌ ترین شایعات، ناشی از توسعه و تجارت بازار پسته افغانستان بود که به دنبال آن، موج غلبه بازار پسته افغانستان بر ایران و خرید و فروش پسته ایرانی به نام افغان‌ها، به راه افتاد. این در حالی است که رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، آب پاکی را بر روی تمام حرف و حدیث‌ها ریخت. شمس‌فرد معتقد است وضعیت کیفیت پسته ایرانی و فروشندگان و فعالان این حوزه به گونه‌ای است که نمی‌تواند شرایط رقابت برای کشورهایی نظیر ترکیه و افغانستان را فراهم کند. 

محمدحسن شمس‌فرد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به سابقه فعالیت ایران در بازار پسته اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت رسمی حدود ۲۷۰ نفر در صادرات خشکبار و تمدید کارت آنها برای هر سال و صادرات حدود ۴۴ هزار و ۳۷۰ تن پسته و مغز پسته در سال ۹۷، می‌تواند بخشی از سابقه فعالیت ایران در بازار این محصول را به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: این آمار در شرایطی محقق شد که کشورمان علاوه بر نوسان ارزی و تحریم‌های متعدد، با شرایط نامناسب جوی هم مواجه شد اما لازم به ذکر است که با بارش فراوانی که ابتدای امسال شاهد بودیم، معضل خشکسالی حل شد و خوشبختانه طبق پیش‌بینی‌ها، پسته می‌تواند در سال جاری از وضعیت خوبی برخوردار باشد و با افزایش تولیدات، شاهد ثبات قیمت آن باشیم.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، تا سال گذشته، موضوع نگران‌کننده کاهش تولید به واسطه تغییرات جوی و همچنین کمبود آب شیرین بود.

صادرات پسته ایرانی به نام افغان‌ها منطقی نیست

شمس‌فرد در واکنش به خرید پسته ایرانی توسط بازرگانان افغانستانی و فروش آن به نام افغان‌ها گفت: افغانستان هرگز نمی‌تواند انحصار پسته ایران را به نام خود زده و بر اساس آن، صادرات انجام دهد زیرا از نظر کیفی، دارای پسته‌ای بسیار ریز بوده و به ناچار، مغز آن را صادر می‌کند؛ لذا رسما پسته مرغوبی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت دفتر کرمان و انجام صادرات توسط افغان‌ها در آن دفتر، خاطرنشان کرد: حتی اگر افغانستان دفتری در کرمان راه‌اندازی کرده باشد، برای طی کردن پروسه صادرات، باید هزینه گزافی بپردازد؛ به این معنا که باید علاوه بر تامین هزینه دفاتر مستقر در ایران، پسته مرغوب را خریداری کند و هزینه مازادی هم برای صادرات آن به افغانستان و سپس با گواهی ثبت شده به نام کشورشان، به سایر کشورها بپردازد و این از نظر اقتصادی، منطقی به نظر نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران همچنین به گمانه‌زنی‌هایی که پسته در آینده نزدیک از انحصار ایران خارج شود اشاره و اظهار کرد: در خصوص خارج شدن محصولی از انحصار ایران می توان به زعفران اشاره کرد به شکلی که با قاچاق پیاز زعفران، این محصول در کشور دیگری تولید می شود این امر به تهدیدی برای رشد تولید زعفران در کشورهای دیگر از جمله افغانستان مبدل شده است. اما این مساله درباره پسته اتفاق نیفتاده است که سبب ایجاد نگرانی برای بازار پسته ایران، شود؛ ضمن اینکه دولت برای زعفران هم باید صدور پیاز زعفران را ممنوع می‌کرد. اما به هر ترتیب این امر برای پسته، شدنی نیست.

ترکیه و افغانستان تهدیدی برای ایران نیستند

طبق اظهارات شمس‌فرد، هم محصول پسته افغانستان و هم محصول پسته ترکیه که بیشتر از پسته افغانستان است، به هیچ وجه نمی‌تواند تهدیدی برای بازار پسته ایران به شمار رود و نوع جنس آنها تفاوت دارد.

وی اذعان کرد: شاید در مدت اخیر به دلیل نوسان بازار و خشکسالی، با کمبود پسته و افزایش قیمت مواجه بودیم زیرا این طبیعت بازار است و در صورت بالا بودن تقاضا، قیمت افزایش می‌یابد اما در حال حاضر قیمت‌ها از ۳۰۰ هزار تومان به حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

شمس‌فرد ادامه داد: طبیعتا زمانی که محصول کم و تقاضا بالا باشد، پای دلال و واسطه افزایش می‌یابد اما امسال به دلیل افزایش محصول پسته، بازار رونق چند سال قبل را داشته و در نتیجه پای دلال و واسطه کم می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران همچنین به رقابت با محصولات سایر نقاط دنیا اشاره و اظهار کرد: به دلیل اینکه آمریکا امسال از محصول خوبی برخوردار است، ناچار هستیم طوری محصول را به فروش برسانیم که توان امکان رقابت با آن به وجود آید و بر این اساس، اگر قیمت سال گذشته را اعلام کنیم، محصولات آمریکا کامل به فروش می‌رسد و محصول ما می‌ماند.

عرضه پسته در بورس

وی در خصوص عرضه پسته در بورس نیز عنوان کرد: پسته از آن دسته محصولاتی است که خریدار آن، باید از کیفیت آن اطمینان پیدا کرده و سپس خریداری کند. لذا بورس می‌تواند در صورت فراهم کردن شرایطی برای بررسی فیزیکی محصول و الزام رعایت استانداردها، این محصول را عرضه کند.

به گفته شمس فرد، نمونه اجرا شده از عرضه محصول در بورس را برای زعفران شاهد بودیم و می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد به شکلی این اتفاق بر رونق تجارت پسته بیافزاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها