محمودزاده

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا و مکانیزه شدن روند تولید تا صادرات این محصولات می‌تواند برای کشاورزان و صادرکنندگان، امنیت شغلی ایجاد کند و اگر برنامه ریزی دقیق در این زمینه انجام شود، بدون شک در سال های آتی شاهد رضایت کشاورزان و رشد انگیزه آن ها خواهیم بود.

به گزارش «کالاخبر»، جلال محمود زاده در گفت و گو با سنا اظهار داشت: بازار سرمایه تجربه پذیرش و انجام معاملات محصولات کشاورزی و استراتژیک را در سال‌های گذشته داشته و محصولاتی همچون گندم نیز در این بازار معامله شده‌اند اما به دلیل نگاه کنترلی به بازارها بعضا عرضه این محصولات در بورس متوقف شده که به نظر می رسد با بروز مشکلات عدیده طی این سال ها در مبادلات بخش کشاورزی، دولت سرانجام باید به تنظیم بازارها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا آن هم از طریق بورس روی بیاورد.

نماینده مهاباد در خانه ملت افزود: در شرایط فعلی، معامله محصولاتی که دارای نرخ تضمینی از سوی دولت هستند به طور طبیعی نباید وارد رینگ‌های معاملاتی بورس کالا شود، چراکه ایرادهای اجرایی در خریدوفروش این محصولات وجود دارد که اگر این محصولات به بورس کالا ورود پیدا کند، بدون‌شک پیکان انتقادات به سمت این بورس گرفته می‌شود.

وی افزود: براین اساس ابتدا باید نوع سیاست گذاری در تنظیم بازار مشخص شود و هر زمان که تصمیم بر تنظیم بازار به وسیله عرضه و تقاضا گرفته شد، آن زمان همه کالاها راهی بورس کالا شود؛ به عبارت بهتر در این زمان است که کارایی حداکثری مکانیسم بورس را شاهد خواهیم بود.

محمود زاده ادامه داد: همچنین دولت می‌تواند سازوکار ورود دیگر محصولاتی که در فهرست کالاهای استراتژیک کشور نیستند را در بورس کالا فراهم کند تا کشاورزان و مصرف‌کننده عمده، بتواند با قیمت خریدوفروش کاملاً رقابتی، بدون دخالت قیمت‌گذاری و به‌دوراز دلالی، اقدام به معامله کنند؛ در این زمینه عرضه های زعفران، زیره و پسته را شاهد هستیم. 

او اضافه کرد: بورس کالا با ابزارهایی که در اختیار دارد، می‌تواند موانع صادرات محصولات کشاورزی از قبیل درجه‌بندی و کیفی‌سازی، قیمت‌گذاری پایه و رقابتی را برطرف سازد زیرا امروز قیمت سرباغ با میادین عمده، تفاوت فاحشی دارد و دلال‌ها نقش بزرگی را بازی کرده و هزینه‌های نهایی را برای مصرف‌کننده دوچندان می‌کنند، اما در صورت حمایت دولت، بورس کالا می‌تواند خط قرمزی بر دلالی های مخرب بکشید.

محمود زاده گفت: بورس کالا باید آزادی عمل داشته باشد این بدان معناست که نباید در زمان های مختلف به دخالت در معاملات این بورس پرداخت بلکه دولت می‌تواند با گردآوری آمارهای دقیق و تعرفه‌های حساب‌شده، بازار را به‌سوی تعادل هدایت کند و به شیوه ای اقتصادی و در بازارشفاف بورس، مانع افزایش غیر منطقی نرخ‌ محصولات کشاورزی شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت صادرات محصولات کشاورزی، تصریح کرد: بازار و اهداف صادراتی را نمی‌توان به‌راحتی از دست داد زیرا رقبای این نوع محصولات با دندان‌تیز آماده ورود و جایگزینی ایران هستند که این مسئله در صادرات محصولات به روسیه نیز دیده شد.

وی در پایان اضافه کرد: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا و مکانیزه شدن روند تولید تا صادرات این محصولات می‌تواند برای کشاورزان و صادرکنندگان، امنیت شغلی ایجاد کند و اگر برنامه ریزی دقیق در این زمینه انجام شود، بدون شک در سال های آتی شاهد رضایت کشاورزان و رشد انگیزه آن ها خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها