دلار

شاخص دلار از ۹۷ واحد عقب نشست.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده‌اند. پس از آن که چین و آمریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با تمجید از کاهش تنش ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد آمریکا، چین و همه جهان خواهد بود. اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد آمریکا ادامه یابد.

معامله گران کماکان منتظر روشن شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنا و هم چنین سرانجام تهدیدات آمریکا به افزایش تعرفه ها بر محصولات اروپایی هستند. پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

 رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۵ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۶.۶۳۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۵۶ دلار اعلام شد.

تحلیل‌گران موسسه " اکشن اکونومیکس" در گزارشی نوشتند: بازارها بی‌صبرانه منتظر امضا شدن فاز نخست نخست توافق تجاری آمریکا و چین هستند اما باقی ماندن ریسک های دیگر آن ها را کماکان نسبت به رشد اقتصادی در سال‌آینده نگران کرده است.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۵ درصد صعود کرد و به ۱.۱۱۷۵ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۸۱ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۲ دلار سنگاپور مبادله شد.

استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.

همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده اند.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با۰.۳۴ درصد افزایش به ۱۰۹.۴۵۶۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۲۲ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۵۶ یوان چین اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها