طلا

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بانکهای مرکزی جهان همچنان به خرید طلا طی سال ۲۰۲۰ ادامه خواهند داد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از کیتکو نیوز، بانکهای مرکزی جهان در دو سال اخیر از خریداران بزرگ طلا بوده اند و تحلیلگران معتقدند که این روند طی سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش آلیستار هیوئیت مدیر بخش اطلاعات بازار شورای جهانی طلا در این باره گفت: بانکهای مرکزی جهان تا پایان اکتبر امسال بیش از ۵۶۲ تن خرید طلا داشته اند. این رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶۵۶ تن رسیده و به نظر می رسد میزان خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی جهان به بالاترین سطح خود از ۱۹۶۷ میلادی رسیده است.

وی در ادامه افزود: خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی جهان امسال به طور استثنایی بالا بوده است و پیش بینی می کنیم این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

بانک گلدمن ساکس آمریکا پیش بینی کرده است که بانکهای مرکزی جهان امسال بیش از ۶۵۰ تن طلا خریداری خواهند کرد و بانک استاندارد چارترد نیز این رقم را ۵۲۵ تن برآورد کرده است.

هیوئیت در این باره تاکید کرد: برای یک بانک مرکزی ، طلا یک دارایی جذاب به شمار می رود چرا که هم امن و مطمئن است هم قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد و هم دربلند مدت سود خوبی می دهد.

وی افزود: تشدید تنش های سیاسی عامل مهمی برای افزایش خرید طلا توسط بانکهای مرکزی جهان بوده است چرا که آنها به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری هستند.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که بسیاری از بانکهای مرکزی جهان به دنبال کاهش وابستگی به دلار آمریکا هستند. این مساله پس از تحریمهای آمریکا علیه روسیه تشدید شده است.

تا سال ۲۰۱۷ میلادی بخش مهمی از خرید طلا توسط بانکهای مرکزی روسیه ترکیه و قزاقستان انجام می شد ولی طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برخی بانکهای مرکزی اقدام به خرید طلا کرده اند که چندین سال بود هیچ گونه خریدی نداشته اند.

بزرگترین خریداران طلا در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب عبارتند از : ترکیه با ۱۴۴.۸ تن روسیه با ۱۳۹ تن لهستان با ۱۰۰ تن و چین با ۹۵.۸ تن.

قزاقستان هند قطر اکوادور صربستان بریتانیا آرژانتین کلمبیا قرقیزستان مغولستان بلاروس مصر موریتانی آلبانی اوکراین و یونان نیز در این مدت طلا خریداری کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها