• ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
  • کد خبر: 36974
لیتیوم

بی شک ۲۰۱۹ برای لیتیوم سال دشواری بود، چراکه با وجود تقاضای دو رقمی، قیمت ها به سمت نزول گرایش داشت. در نتیجه، معدنکاران این بخش با کاهش هزینه ها و مقیاس تولید روبه رو شدند. اگرچه خوش بینی نسبت به اصول بنیادی بلندمدت لیتیوم وجود دارد، اما در سال ۲۰۱۹ برای معادن کوچک و به طور کلی معادن لیتیوم در سراسر جهان، به ویژه معدنکاران استرالیایی سخت گذشت.

به گزارش اختصاصی « کالاخبر»، یکی از شگفتی های سال ۲۰۱۹ در بخش لیتیوم، تاثیر مسائل داخلی چین بر بازار این فلز بود. چین محرک اصلی بازار است، زیرا آن ها اصلی ترین مصرف کننده لیتیوم هستند. بر این اساس، تغییر سیاست یارانه ای (در بخش  وسایل نقلیهبرقی) همراه با ضعف نسبی در اقتصاد چین به وضوح برتقاضا و قیمت گذاری لیتیوم تاثیر گذاشت.

برآورد قوی از بازار وسایل نقلیه برقی که در پایان سال ۲۰۱۸ به عمل آمده بود، برخی شرکت ها را به بازار قوی تر دلخوش کرده است.

«توماس» یکی از فعالان بازار لیتیوم به اینوستینگ نیوز گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از اکسید لیتیوم تولیدی به یک خریدار چینی فروخته می شود، پیش بینی می کنم که بازار در سال ۲۰۱۹ آسیب ببیند. وی در این زمینه توضیح داد: اینکه استرالیایی ها، سرمایه خود را از خریداران دریافت می کنند، اشتباهی استراتژیک است. همچنین فکر می کردیم که برخی ازفناوری های جدید به صورت تجاری تولید شوند، اما این رویداد به هیچ وجه رخ نداده است.

از طرفی اواخر سال ۲۰۱۸ در اروپا نیز صداهایی مبنی بر حمایت از تولید لیتیوم بعد از تمرکز بر بخش خودروهای برقی و باتری های لیتیوم- یون شنیده شد. برخی معتقدند، قیمت های کنونی برای لیتیوم برای توجیه سرمایه گذاری بزرگ در این بخش پایین است. 

«فیلیپ پیدمونت» در مورد بازار لیتیوم در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد، بازار در نیمه نخست ۲۰۲۰ کف قیمت خواهد بود، اما در نیمه دوم سال، قیمت ها به طور فزاینده ای بهبود می یابد و سرانجام از رکورد قبلی بالاتر می رود.

به گفته وی، تغییر در بخش خودروهای برقی پیش روی ما قرار دارد و شرکت های اصلی تولیدکننده تجهیزات در سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ نیازمند باتری های بیشتری هستند، بنابراین قیمت ها بالاتر از آن چیزی که اکنون مشاهده می شود، خواهد بود.

به نظر می رسد، توافق کلی بین پیش بینی کنندگان قیمت وجوددارد که تا پنج سال آینده و بعد از آن، احتمال بحران در عرضهاین کالا وجود داشته باشد و منجر به افزایش قابل توجهی درقیمت لیتیوم شود.

با این وجود، محیط فعلی بازار، تولیدکنندگان را وادار می کند تادر تولید یک پروژه سودآور با قیمت های امروز محتاط باشند.در واقع با توجه به چالش هایی که بازار لیتیوم طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته متحمل شده، برای سرمایه گذاران مهم است که رویاصول گسترده تر بازار و موضوع خودروهای برقی تمرکز کنند.هرچه تقاضا پایدار تر شود، کانال های تولید و عرضه نیز تحتتاثیر قرار می گیرند.

سرمایه گذاران باید به خاطر داشته باشند که لیتیوم یک بازارنوظهور و کوچک است که در معرض نوسان های زیادی قراردارد. در واقع داستان بازار لیتیوم طولانی مدت است و در آیندهفقط به بخش وسایل نقلیه الکتریکی محدود نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها