محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم

طی سال های گذشته به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی داشت و برداشت خرما، شاهد رها شدن نخل ها در برخی از شهرهای جنوبی کشور هستیم اما در صورت عرضه خرما در بورس کالا و رسیدن سود واقعی تولید خرما به کشاورز، بدون شک خون تازه ای در رگ های خشکیده این صنعت با ارزش کشور، تزریق می شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق به ایرنا گفت: باید از منابع غنی موجود در بخش کشاورزی بهترین استفاده را کنیم که از جمله مشکلات بزرگ این حوزه، نبود زیرساخت های مناسب در بازار برای حمایت اصولی از کشاورز و تولیدکننده است.
وی افزود: خرما محصولی استراتژیک اما فراموش شده است که اگر فکری به حال آن نشود شرایط تولید آن سخت تر و روبه کاهش می رود. در این زمینه برنامه برای عرضه خرما در بورس کالا وجود دارد که این اتفاق می تواند انگیزه ای دوباره را در میان نخلداران کشور ایجاد کند چراکه وقتی محصولی در بورس عرضه می شود، قیمت به دور از نرخ های اعلامی و کاذب دلالان، واقعی بوده و به این ترتیب سود اصلی نصیب کشاورز می شود. 
رضایی کوچی با بیان اینکه خرمای ایران محصولی دو وجهی است که علاوه بر مشتریان  داخلی در بازار بین المللی نیز صاحب برند است، گفت: در شهر جهرم ۱۵ نوع خرما تولید می شود که با ورود چند نوع اصلی خرما در بورس کالا، شفافیت وارد این صنعت می شود و نخل های رها شده به دلیل نبود صرفه اقتصادی و همچنین مشکلات آب، دوباره به مدار تولید برمی گردند. 
نماینده مردم جهرم در مجلس به اوضاع نابسامان بازار خرما به خصوص  در زمان برداشت محصول اشاره کرد و اظهار داشت: حضور دلالان و واسطه ها در زمان برداشت خرما موجب شده تا روزی یکسال تلاش نخلداران به دلیل نبود سازوکاری برای فروش خرما به جیب واسطه ها برود و ناامیدی و بی انگیزگی در میان نخلداران موج بزند. 
او ادامه داد: با توجه به ابزار های مالی جدید و پتانسیل های موجود در بورس کالا با عرضه خرما در این بازار، نخل کاران می توانند محصول خود را با قیمت واقعی به فروش برسانند و در کمترین زمان پول خود را دریافت کنند.
نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر کشاورزان کشور نحوه عرضه محصولاتشان در بورس را یاد بگیرند شک نکنید که ظرف مدت کوتاهی شاهد رونق اقتصادی مناطق جنوبی کشور به دلیل دارا بودن انواع محصولات مختلف خواهیم بود که در این حوزه حمایت همه جانبه وزارت کشاورزی احساس می شود. 
رضایی کوچی با اشاره به لزوم توسعه هر چه بیشتر معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا، اظهار داشت: علاوه بر موضوع قیمت، اتفاقی که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا رقم می خورد، بحث استانداردسازی کالاهاست که این امر نیز به مرور به تولید محصولات باکیفیت تر منجر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها