بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون مسیر توسعه بخش کشاورزی از بورس کالا می گذرد،«از مزرعه تا سفره» با ابزارهای مالی بورس کالا ،تضمین کیفیت زعفران با انبارهای تحت نظارت بورس و بورس کالا، آینه شفاف وضعیت بازار است، از مهم ترین آنها بود.

مسیر توسعه بخش کشاورزی از بورس کالا می گذرد

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسیر توسعه بازار محصولات کشاورزی از سازوکار بورس کالا و ابزارهای مالی می گذرد، عنوان کرد: از کارکردهای اصلی بورس کالا کشف قیمت منصفانه، تامین مالی، کنار رفتن واسطه های مخرب، امکان برنامه ریزی جهت خرید و فروش انواع محصولات در قالب قراردادهای مشتقه و همچنین پوشش ریسک های مربوط به نوسان قیمت ها است که این موارد در رونق تولید و جلوگیری از فساد نقش ویژه ای دارد.

مهرداد بائوج ‌لاهوتی افزود: دیگر نمی توان از روش های سنتی در معاملات محصولات کشاورزی و سایر کالاها استفاده کرد براین اساس با حرکت معاملات به سمت بورس کالا، تغییر بزرگی در این حوزه آغاز می شود و آن شفافیت همه متغیرها و فاکتورهای معامله است.

وی اظهار داشت: استفاده از سازوکار بورس کالا و ابزارهای مالی نوین منجر به استانداردسازی معاملات و مرجعیت قیمتی خواهد شد که امیدواریم با حمایت مسؤولان بخش کشاورزی شاهد پیوند محکم‌تر بخش کشاورزی و بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی باشیم.


«از مزرعه تا سفره» با ابزارهای مالی بورس کالا 

طرح از مزرعه تا سفره با هدف حذف واسطه‌های مخرب همواره در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته که به گفته نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با ورود کشاورزان به معاملات بورس کالا از طریق اتحادیه ها و همچنین آشنایی آن ها با ابزارهای مالی، این طرح به شیوه ای مدرن و صحیح عملیاتی می شود. 

سعید باستانی گفت: به طور یقین با ابزارهای مالی نوین که در چند سال اخیر در بورس کالا راه اندازی شده می توان در راستای کمک به کشاورزان برای رفع مشکلات و تنگناهایی که در بحث فروش و حتی کیفیت محصولاتشان با آن رو به رو هستند، نقش تاثیر گذاری داشت و نقطه پایانی برای مشکلات این قشر از تولیدکنندگان  بود.

وی ادامه داد: بورس کالا در چند سال اخیر با معرفی ابزارهای مالی به کمک بازار محصولات کشاورزی آمده است تا سهولت انجام معاملات به طور روزانه برای فعالان بخش کشاورزی از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی فراهم شود.

تضمین کیفیت زعفران با انبارهای تحت نظارت بورس 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اوسک مسیر تازه ای را پیشروی تولید و عرضه زعفران در بازار داخل و دنیا قرار می دهد که در این راه، نظام انبارداری تحت نظارت بورس کالای ایران در تعیین اصالت و کیفیت بالای زعفران ایران نقش اصلی را خواهد داشت.

زهرا سعیدی مبارکه افزود: به نظر می رسد پس از سال ها غفلت، برنامه ریزی هایی برای بهبود اوضاع صنعت زعفران کشور و رشد سهم ایران در تجارت این محصول در حال انجام است به طوریکه طی دو سال اخیر زعفران در بورس کالا عرضه شد و شاهد برقراری یک سازوکار شفاف بر معاملات این محصول هستیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بورس کالا سازو کار شفافی دارد و ما می توانیم با استفاده از این مکانیسم زمینه اصلاحات در بازار و حتی الگوی کشت محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.

بورس کالا، آینه شفاف وضعیت بازار است

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه نقش بورس کالا در مبادلات روبه پیشرفت است و این اتفاق به تضعیف بازارهای غیررسمی کمک می کند، گفت: بورس کالا مانند یک آینه‌ای شفاف، وضعیت بازار و از جمله فرصت ها و چالش های حوزه عرضه و تقاضا را به مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان نشان می‌دهد و از بی‌نظمی بازار جلوگیری می‌کند.

سعید ترکمان ادامه داد: موضوع مهم این است که باید میان عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد برهمین اساس برای ایجاد تعادل بیشتر باید نقش بورس کالا پررنگ‌تر شود.

وی ادامه داد: کارکرد بورس کالا در دنیا فراهم کردن بسترهای معاملات و صادرات است و برای این منظور نیازمند زیرساخت هستیم و در بازار هدف صادراتی در خیلی از کالاها مانند پلیمرها و معدنی‌ها، نیاز به انبارهایی تحت نظارت بورس وجود دارد تا روند تحویل کالاها سریع‌تر انجام شود که قطعاً این کارکرد می‌تواند هرروز گسترده‌تر شود و نیز شفافیت صادرات را تضمین کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها