کراپ‌شده - copper-.jpg

قیمت مس پس از افت و خیزهای قابل ملاحظه در سال جاری میلادی اکنون در سطح ۴۶۴۰ دلار در هر تن قرار دارد که نزدیک قیمت این فلز در ابتدای سال است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در ماه مارس و ابتدای ماه جاری میلادی، قیمت مس به بالای ۵۰۰۰ دلار رسید اما در این سطح باقی نماند زیرا شرایط اقتصاد جهان به گونه ای نبوده که از رشد قیمت‌ها حمایت کند. هفته گذشته قیمت مس حدود ۲ درصد رشد کرد اما انتظار می رود این هفته قیمت ها کاهش یابد زیرا در روزهای آینده گزارش هایی از اقتصاد چین منتشر می شود که پیش بینی شده منفی باشد. در ادامه به بررسی وضعیت کنونی بازار مس پرداخته و افق بازار را توصیف می کنیم.
سه عامل مهم در تغییرات قیمت مس تاثیر دارند: وضعیت اقتصاد چین، تغییرات ارزش دلار و میزان مازاد عرضه.
فردا سه گزارش از اقتصاد چین منتشر می شود که محتوای آنها وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای این کشور را مشخص می کند. وضعیت اقتصاد چین در ماه های اخیر خوب نبوده و اگر اقدامی برای حمایت از آن انجام نشود تغییر مثبتی رخ نخواهد داد. شاخص های مهم اقتصاد چین از جمله تولید کارخانه ای، خدمات و ساخت و سازها نشان می دهند فعالیت ها در حال کند شدن است و این درحالیستکه دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد اقدامات متعددی انجام داده است.
بانک مرکزی چین نیز بارها نرخ های بهره را کاهش داده و از سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی کاسته است. برخی تحلیلگران معتقدند توانایی دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد محدود است زیرا میزان وام های مشکوک الوصول به شدت افزایش یافته و طبیعی است که دولت نخواهد بر میزان این وام ها افزوده شود. در واقع اعطاء اعتبارات از سرناچاری است و دولت به دقت مراقب اوضاع است.
با توجه به آنچه گفته شد، امسال در خوشبینانه ترین حالت اقتصاد چین ۶.۵ درصد رشد می کند و در این سطح رشد، تقاضا برای مس و دیگر فلزات اساسی رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.
عامل دیگر، تغییرات ارزش دلار است. پیش بینی شده ارزش دلار در مسیر رشد حرکت کند البته شیب این رشد زیاد نیست. خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شده بانک مرکزی این کشور خود را برای بالا بردن نرخ های بهره آماده کند. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی هفته پیش خود گفت افزایش نرخ های بهره در ماه های آینده اقدامی مناسب است. اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی نیز معتقدند نرخ های بهره باید هر چه زودتر بالا برده شود. این اقدام به افزایش ارزش دلار و فشار بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی منجر می شود.
سومین عامل موثر بر قیمت مس مازاد عرضه است. بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده امسال و سال آینده بازار مس با مازاد عرضه مواجه است. البته در باره میزان مازاد دیدگاه های مختلفی وجود دارد. تداوم مازاد عرضه نیز عاملی برای فشار بر قیمت هاست. گروه بین المللی مطالعات مس پیش بینی کرده امسال میزان تولید مس با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۳ میلیون تن می رسد. سال آینده میزان رشد تولید ۲.۳ درصد خواهد بود.
البته برخی عوامل حمایت از رشد قیمت ها وجود دارد. احتمال اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی چین و بهبود وضعیت بخش ساخت و ساز در آمریکا می تواند بر مصرف و قیمت مس بیافزاید.

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها