سحرخيز

فرهاد سحرخیز معتقد است، بورس کالا با توجه به مکانیزمی که دارد، نقش کاملی در استانداردسازی ایفا می کند؛ به عنوان مثال یکی از بارزترین فواید مکانیزم های در حال اجرا توسط بورس کالا، اعلام دقیق جزییات محصول عرضه شده و تضمین کیفیت، کشف قیمت کالا و قطعی کردن قیمت آن است که با ایجاد این شفافیت از رانت هم جلوگیری می کند.

زمانی که پای استانداردسازی به میان می آید، می تواند واژگان بسیاری را با خود به یدک بکشد. از فرهنگ سازی در ارائه یک خدمات و محصول مشخص و یکنواخت گرفته تا شفافیت در نوع ارائه و قیمت آن و همچنین خلق جایگاه بین المللی مثبت و قابل قبول. حال اگر زیرساخت فعالیت یک نهاد و سازمان بر مبنای همین استانداردها باشد می توان برای قرار گرفتن در مسیر ایده آل و قابل توسعه، امیدوارتر بود؛ اقدامی که بورس کالا در چند سال فعالیت خود به آن پرداخته و سرمایه گذاران بسیاری را با خود همسو کرده است. 

فرهاد سحرخیز عضو هیات مدیره گروه شرکت های زعفران سحرخیز یکی از فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی در کالای های تعریف شده و مشخصی همچون زعفران است که در خصوص اهمیت استانداردسازی تولید کالاهای ایرانی به "کالاخبر" می گوید: یکی از اصول و معیارهای توسعه و رشد اقتصادی به ویژه در بازارهای بین المللی، رعایت استانداردهای لازم و تعریف شده در زمان تولید و عرضه کالاست.

وی می افزاید: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت خوبی از لحاظ عرضه محصولات در عرصه جهانی و کسب رتبه های نخست در برخی از کالاها را دارد اما متاسفانه اوایل به این قابلیت ها و ظرفیت ها یا توجه نمی شد و یا همکاری همه جانبه از سوی عوامل مختلف تولید و عرضه و همچنین حمایت لازم نهادهای مسوول نبود و این امر منجر به ایجاد ضعف در امر صادرات شد. 

سحرخیز عنوان می کند: تجربه نشان می دهد که ارائه کالاهایی که هنوز به کیفیت ایده آل و استاندارد نرسیده اند، می تواند جایگاه کشورمان را از لحاظ صادراتی، متزلزل کند و عواملی مانند عدم رعایت یکنواختی برای تولید آن ها و یا نبود تضمین کافی برای کیفیت یک محصول به آن دامن بزند.

ارائه کالا با کیفیت مطلوب و یکنواخت 

عضو هیات مدیره گروه شرکت های زعفران سحرخیز معتقد است که رسیدن به ایده آل در تمام سطوح استاندارد بین المللی زمان بر است اما می توان در حداقل ترین حالت ممکن یک کیفیت خوب و یکنواخت ارائه کرد. کیفیت یکنواخت صرفا کیفیت صددرصد ایده آل نیست اما غالب معیارها و ویژگی های استاندارد را رعایت می کند. 

وی ضمن تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ سازی در عرضه محصول بین عرضه کنندگان، می گوید: یکی از عوامل اصلی و کلیدی در رعایت استاندارد برای عرضه محصول، تولیدکنندگان هستند که می توانند از ورود کالایی که استاندارد لازم را ندارند به بازار، جلوگیری کنند تا بازار ایران در عرصه بین المللی بتواند به یک بازار شاخص تبدیل شود.  

وجود تنوع در مشتریان و کالاهای مورد نیاز آن ها، از نکات دیگری است که این فعال بازار زعفران و سرمایه گذار با اشاره به آن می گوید: در بخشی دیگر از مساله استانداردسازی این تصور اشتباه وجود دارد که استانداردسازی یعنی عرضه کالایی با عیار صد در صد و این در حالی است که ما در سراسر دنیا مشتریانی داریم که به دنبال عیار صد در صد نیستند. به عنوان مثال زعفران در عیارهای مختلف به بازار عرضه می شود و به دلیل کاربردها و قابلیت های مختلفی که دارد، مشتریان ثابت برای آنها شکل می گیرد. 

به گفته سحرخیز، این مساله که خرید از یک محصول و از یک شرکت به صورت پایدار اتفاق بیفتد یک نکته و امتیاز مثبت تلقی می شود.

لزوم تطابق استانداردها با سطح بین المللی

عضو هیات مدیره گروه شرکت های زعفران سحرخیز در ادامه اظهارات خود به لزوم تطابق استانداردها در عرضه کالا با سطح بین المللی تاکید و اظهار می کند: در پاره ای از مواقع مشاهده شده که دستگاه های اجرایی و دولتی نکاتی را به عنوان معیارهای استاندارد ارائه می کنند و تاجری که میلیاردها تومان با آن ویژگی ها سرمایه گذاری کرده به محض درخواست برای عرضه جهانی، متوجه می شود که معیارهای بین المللی باید دقیق تر و کامل تر از نکاتی باشد که ابتدا اعلام شده و این مساله ممکن است معاملات را دچار اختلال کند. از این رو هماهنگی با معیارهای استانداردسازی جهانی از مسائل دیگری است که باید از همان ابتدا از سوی تمام عوامل مورد توجه قرار گیرد. 

وی در همین خصوص به حضور در بین کشورهای حوزه CIS اشاره می کند و می گوید: حضور در گروه های اقتصادی بین المللی مانند حوزه CIS و قرار گرفتن در کنار کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی و گرجستان می تواند به تثبیت ایران در جایگاه بازارهای بین المللی کمک کند.

سحرخیز درباره نقش بورس کالا در استانداردسازی کالاها نیز تاکید می کند. به گفته او، بورس کالا با توجه به مکانیزمی که دارد، نقش کاملی در استانداردسازی ایفا می کند؛ به عنوان مثال یکی از بارزترین فواید مکانیزم های در حال اجرا توسط بورس کالا، اعلام دقیق جزییات محصول عرضه شده و تضمین کیفیت، کشف قیمت کالا و قطعی کردن قیمت آن است که با ایجاد این شفافیت از رانت هم جلوگیری می کند. 

یک تجربه خوب از بورس کالا

عضو هیات مدیره گروه شرکت های زعفران سحرخیز به تجربه عرضه زعفران در بورس کالا اشاره و اظهار می کند: بورس کالا تجربه خوبی در عرضه و جلب رضایت مشتریان برای محصول زعفران داشته و البته این فرآیند در حال تکامل است اما با توجه به لزوم تبدیل نگاه سنتی به شیوه و مکانیزم مدرن در بخش کشاورزی، این امر زمان بر است اما شروع آن به کمک بورس رضایت بخش بوده است.

وی در بخشی از اظهارات خود از حضور مستقیم کشاورزان به مرور زمان در بورس کالا ابراز امیدواری کرده و می گوید: ما در حال حاضر ظرفیت های خوبی داریم و امیدواریم کشاورزان نیز هر چه زودتر به این نوع از معامله روی بیاورند. البته در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده که می توان نسبت به پیشرفت معاملات و تاثیر در بهبود شاخص های استانداردسازی امیدوارتر شد. 

دوره های آموزشی خودجوش

سحرخیز در همین زمینه به اقدام اخیر مجموعه زیربط خود اشاره می کند و می گوید: شرکت سحرخیز، در حال حاضر معین اقتصادی ۱۲ روستا بوده که روستای ده سرخ بزرگترین روستا از میان آن ها است و با توجه به دامنه گستردگی خود، آموزش هایی را برای کشاورزان از نحوه ورود به بورس و انجام معاملات برای آن ها برگزار می کنیم. زیرا ما بر این باور هستیم که کشاورز شروع کننده زنجیره تامین محصول است و اگر پای کار بیاید و با بورس آشنا شود، زعفران در خانه ها حبس نمی شود و در انبارهای استاندارد و در دمای کنترل شده، نگهداری و در نهایت در بورس معامله می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها