محمدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم اوراق منتشر شده در سال ٩٤ حدود ١٤ هزار میلیارد تومان بود در حالی که امروز این عدد به ١٤٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش «کالاخبر» ، شاپور محمدی امروز در نخستین همایش مالی ایران با محوریت تامین مالی افزود: رشد اقتصادی کشورها بر رشد فناوری استوار است بنابراین زمانی که تامین مالی در کشور وجود نداشته باشد، بهره‌وری هم بی‌معنی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخش واقعی اقتصاد کشور سودآور باشد، فعالیت بازار مالی هم موفق بوده و بهبود عملکرد اقتصاد و بازار مالی را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: نگاه فعالان بازار سرمایه بدین صورت است که اگر تامین مالی در بازار مالی به خوبی انجام شود، رشد اقتصادی در بخش واقعی موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی در همه کشورها به عنوان اصلی ترین کارکرد بازار مالی محسوب می‌شود که در آن نظام بانکی مسئول اصلی تامین مالی است، افزود: بازار سرمایه در چند سال اخیر نقش خود را در این موضوع پررنگ‌تر کرده و این موضوع نشان می دهد عزم و اراده در بورس برای توسعه ابزار مالی و تنوع بخشی آن وجود داشته است، اما همچنان در مقایسه با تسهیلات بانکی فاصله دارد.

وی  یکی از ابزارهایی که در چند سال اخیر از آن استفاده چشمگیری شده را اسناد خزانه اسلامی دانست و ادامه داد: تاکنون حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است همچنین در سال ٩٢ اوراق صکوک اجاره برای شرکت هواپیمایی ماهان منتشر شد.

وی اظهار داشت: همچنین در بورس با اوراق منفعت (ساخت نیروگاه)، اوراق مرابحه (خرید کالا برای تولیدکننده)، اوراق جعاله ( فعالیت پیمانکاری) و اوراق سلف موازی ( تامین مالی تولیدکننده برای کوتاه مدت) همراه هستیم.

محمدی روش عرضه اولیه و افزایش سرمایه را نیز از دیگر انواع تامین مالی دانست و گفت: این ابزارها امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا ضمن تامین نقدینگی، زمینه ایجاد رونق در فعالیت ها را فراهم کنند.همچنین مخترعین می‌توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند تا از طریق تامین مالی جمعی مبلغ مورد نیاز را برای تجاری سازی اختراع خود فراهم آورند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این ابزارها از جمله ابزارهای متعددی هستند که برای پوشش ریسک و تامین مالی در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار می‌گیرد، گفت: ایران از نظر طراحی ابزار و بازار نسبت به دیگر کشورها موفق بوده است.

محمدی گفت: صندوق های بازارگردانی معاف از مالیات هستند، هر چند که  بازار سرمایه ایران تاکنون دو هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه حجم معاملات چهار بورس تا روز گذشته حدود ٨٤٩ هزار میلیارد تومان بوده، ‌ادامه داد: تاکنون ٦٢٣ شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر بازار دنیا را در نظر بگیریم دوسوم از آن اوراق بدهی و یک‌سوم بازار سهام است،‌این در حالی است که بازار بدهی در ایران همچنان کوچک است.

وی اظهار داشت: سازمان بورس از چنین آمادگی برخوردار است تا اوراقی را منتشر کند که نیاز به ضمانت بانکی نداشته باشد بلکه مبتنی بر سهام باشد.

محمدی گفت: از برنامه های سازمان بورس برای سال آینده افزایش سهم این بازار برای تامین مالی است و در صدد هستیم تا بورس نقش پررنگ‌تری در انتشار اوراق داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها