بورس کالا

در هفته گذشته اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عرضه داخلی تمام محصولات پتروشیمی در بورس کالا، امکان راه اندازی صندوق های کالایی در حوزه نفت و پتروشیمی، بورس کالا مرجع قیمت زعفران دنیا می شود و تامین مالی ۵۰هزار میلیارد تومانی تولید از بستر بورس، از مهم ترین آنها بود.

عرضه داخلی تمام محصولات پتروشیمی در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، وزیر نفت درباره شفافیت مبادلات در بازار پتروشیمی گفت: شفافیت در بازار محصولات پتروشیمی موضوعی بسیار مهمی است از این رو در حال حاضر تمام عرضه داخلی محصولات پتروشیمی در بورس کالا صورت می گیرد.

بیژن نامدار زنگنه گفت: طی سال گذشته در مقطعی به دلیل اختصاص قیمت یارانه ای به محصولات پتروشیمی شاهد تفاوت قیمت های رسمی و آزاد بودیم که همین امر به عاملی برای خرید برخی افراد که صنعت گر نبودند اما کد خرید داشتند منجر شد که طی رایزنی با وزارت صمت این موضوع برطرف شد. 

به گفته وزیر نفت، پس از آنکه قیمت یارانه ای از بازار محصولات پتروشیمی برداشته شد به یکباره بازار آرام گرفت و امکان واسطه گری در بازار حذف شد ودر حال حاضر قیمت ها به یکدیگر نزدیک شده و شاهد تعادل در بازار هستیم.

امکان راه اندازی صندوق های کالایی در حوزه نفت و پتروشیمی

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران گفت: می توان با بهره گیری از ابزارهای مالی بورس کالا، سرمایه‌های عمومی را به سمت تأمین مالی صنایع پتروشیمی و نفت هدایت کرد که در این راستا امکان راه اندازی صندوق های کالایی بر پایه محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی وجود دارد.

رضا محتشمی پور گفت: صندوق های کالایی امکان پیروی از بازده تغییرات قیمتی یک یا چند کالای معین را داشته و دارای واحدهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس است.
وی با تاکید بر اینکه فعالان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی می توانند از ابزارهای متنوع بورس کالا برای پوشش ریسک، تامین مالی و سایر مزایای آنها بهره گیرند، گفت: در حال حاضر ۴ صندوق سرمایه گذاری پشتوانه صندوق طلای لوتوس، صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید، صندوق سرمایه گذاری زرافشان امید ایرانیان و صندوق سکه طلای کیان در بورس کالای ایران فعال هستند که بر پایه دارایی سکه طلا سرمایه گذاری می کنند اما امکان توسعه این صندوق ها بر پایه دارایی های جدید از جمله محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالا وجود دارد.

بورس کالا مرجع قیمت زعفران دنیا می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح راه‌اندازی سازمان جهانی زعفران با نام اختصاری "اوسک" در دستور کار قرار دارد که با تشکیل این سازمان، بورس کالای ایران می‌تواند به مرجع اصلی تعیین قیمت زعفران دنیا تبدیل شود.

سیدحسن حسینی شاهرودی افزود: برای ساماندهی بازار داخلی، زعفران در حال عرضه در بورس کالاست تا رفته رفته قیمت واقعی زعفران ایران برای خریداران خارجی مشخص شود.  
وی گفت: در این میان ورود زعفران به بورس کالا یک گام مثبت در راستای اصلاح این روندها بوده است که با راه اندازی سازمان جهانی اوسک زمینه برای شناساندن زعفران ایران به دنیا و مرجعیت قیمتی بورس ایران فراهم می شود. 

تامین مالی ۵۰هزار میلیارد تومانی تولید از بستر بورس

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ظرفیت ابزارهای مالی بورس کالا برای تامین مالی صنایع کشور و پروژه ها را تشریح کرد و گفت از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان به کمک فروش سلف محصولات، تامین مالی صورت گرفته است.

علیرضا ناصرپور اظهار داشت:نیاز به تامین مالی شرکت ها در حوزه کالایی در حالی با گذشت زمان مطرح شد که در بورس کالا نیز برای آن ها راهکارهایی اندیشیده شد؛ به گونه ای که ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق خرید دیِن کالایی دو ابزار مهم برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی در حوزه کالایی است که در بورس کالا قابلیت استفاده دارند.

وی، از امکان تامین مالی پروژه ها به کمک صندوق های کالایی و صندوق های پروژه در بورس های کالایی سخن گفت و افزود: این صندوق ها نیز یک ابزار نوین مالی هستند که می تواند در تامین مالی به صنایع کمک کند که تجربه استفاده از صندوق پروژه برای پروژه نیروگاهی مپنا در بورس انرژی یک نمونه تامین مالی از این طریق است و پیش بینی می شود این روند تامین مالی در آینده سرعت بگیرد

زیره سبز را برای تحویل خرداد ۹۹ معامله کنید
در هفته ای که گذشت، مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که قرارداد آتی زیره سبز تحویل خرداد ۹۹ از روز شنبه ۳ اسفند ماه راه اندازی می شود.
براساس اطلاعیه صادره از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، قرارداد آتی زیره سبز تحویل خرداد ۹۹ از روز شنبه ۳ اسفند ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۱۸ خرداد ۹۹ قابل معامله خواهد بود.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران رشته ای سررسید اسفند ۹۸

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران همچنین با صدور اطلاعیه دیگری فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران رشته ای درجه یک(پوشال معمولی) سررسید اسفند ۹۸ را اعلام کرد.بر این اساس فرآیند تحویل در قرارداد آتی زعفران پوشال معمولی تحویل اسفند ماه ۹۸ در روز سه شنبه ۱۳ اسفند ماه و از طریق گواهی سپرده زعفران مطابق ضوابط انجام خواهد شد.بنابراین کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرایند تحویل اقدام کنند.

۳۲ درصد مطالبات زعفرانکاران تسویه شد

معاون وزیر جهاد گفت: در حال حاضر بیش از ۳۲ درصد از مطالبات زعفران کاران در استان ها پرداخت شده و با رایزنی هایی که با بانک‌ها داشتیم، تا ۱۰ روز آینده این میزان به ۴۰ درصد خواهد رسید.

حسین شیرزاد ادامه افزود: فروش رب فله در بورس کالا برای پرداخت بدهی گوجه کاران در حال اتمام است و در حال حاضر ۹۳ درصد مطالبات آنها پرداخت شده که تا قبل از سال ۹۹ این پرداخت‌ها تکمیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها