• ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
  • کد خبر: 38415
دلار

با کاهش مجدد نرخ بهره در آمریکا، نرخ برابری دلار در مقابل بسیاری از ارزها کاهش یافت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سی ان بی سی، در جریان معاملات چهارشنبه، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۹ نفر،  فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد.  

امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

تاکنون بیش از ۹۲ هزار و ۸۰۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۲۰۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۲۹۸۱ نفر، ایتالیا با ۷۹ نفر ایران با ۷۷نفر و کره جنوبی با ۳۲ نفر بوده است.

کیسوکه سوزوکی، تحلیلگر بازار ارز در بانک " سوسیت جنرال" گفت: آمارهای جدید نشان می دهند که در چه وضعیت وخیمی قرار داریم و اگر این وضع ادامه پیدا کند شاهد تداوم روند متلاطم کنونی خواهیم بود.

برخلاف انتظارات اولیه، گروه هفت در اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی خود نتوانست به پاسخ مشخصی برسد و تنها به صدور یک بیانیه برای مقابله با کرونا تاکید کرد.

ماسافومی یاماماتو، تحلیلگر بازار ارز در موسسه" میزوهو سکیوریتیز" گفت: معامله گران از بیانیه گروه هفت نا امید شدند و احتمالا بازارهای مالی مدت بیشتری از آن چه پیش تر تصور می شد با کرونا دست و پنجه نرم خواهند کرد.

از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند.  

از طرف دیگر  مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه، مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد کرد و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و هم چنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. فعالان بازار انتظار دارند بانک مرکزی انگلیس در اجلاس بیست وششم مارس خود نرخ بهره را دست کم به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش دهد.

سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحایده اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.

خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.

پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. بانک مرکزی ژاپن نیز از ورود خود به بازارهای مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا خبر داده است. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۱۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۲۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۵۲ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش  ۰.۲۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۱۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد بالا رفت اما در کانال ۱.۱۱ باقی ماند و به ۱.۱۱۶۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۳۵۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۷۸ دلار سنگاپور مبادله شد.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در آسیا به شمار می‌رود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۲ درصد کاهش به ۱۰۷.۳۴۸۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۱۵ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۹۱ یوان چین اعلام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها