جهان

بازار کالاهای اساسی طی یک ماه گذشته با نوسان بالایی همراه بوده و این تهدید، ریشه در شیوع ویروسی دارد که می‌تواند حتی زمینه‌ساز رکود اقتصاد دنیا شود.

به گزارش «کالاخبر»، «اولیور وایت» تحلیل‌گر ارشد بازارها در «وال‌استریت» در مصاحبه‌ای با شبکه «سیان بی سی»، گفت: بیشترین تأثیر ویروس کرونا روی بازار نفت و فلزات صنعتی است. در هفته منتهی به ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی قیمت مس در بازارهای جهانی ۱.۱۴ درصد تنزل یافت. این در حالی است که ارزش این فلز در بازار جهانی طی یک ماه موردمطالعه بالغ‌بر ۹.۵ درصد کمتر شده است.

از طرف دیگر ارزش قراردادهای مبادله روی در بورس فلزات لندن طی یک هفته منتهی به ۲۸ فوریه ۱.۶۶ درصد و در یک ماه اخیر ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرد و آلومینیوم هم افت ۲.۱ درصدی را در هفته موردمطالعه تجربه کرده که این افت در یک ماه اخیر به ۷.۹ درصد می‌رسد.

افت قیمت نفت و فلزات اساسی در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت فولاد در بازار جهانی نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است. در ابتدای دوره شیوع کرونا در «ووهان» چین و تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در این کشور قیمت فولاد در بازار جهانی کاهش پیدا کرد. افت قیمت فولاد در این زمان به دلیل کاهش تقاضا بود، ولی با ادامه پیدا کردن این تعطیلی‌ها، بازار تغییر جهت داد و افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی مشاهده شد.

افزایش قیمت فولاد به دلیل نقش چین در تولید فولاد در دنیا بود. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیاست و هرساله ، نیمی از فولاد دنیا را عرضه می‌کند. تعطیلی واحدهای فولادسازی این کشور و عدم امکان صادرات محصولات کارخانه‌های چینی به دلیل محدودیت حمل‌ونقل از این کشور، باعث شد تا عرضه کاهش و قیمت فولاد رشد کند.

از طرف دیگر شرکت‌های فولادسازی چین هم در نظر دارند از نیمه دوم امسال قیمت محصولاتشان را افزایش دهند. این سیاستی است که برای بازگرداندن رونق و سود اقتصادی در شرکت‌های فولادسازی بکار گرفته خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها