پتروشیمی

اعلام شیوع ویروس کرونا به عنوان پدیده‌ای با عنوان همه‌گیری جهانی (پاندمیک) ازسوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بازارهای پتروشیمی در آسیا را با تردیدها و نوسان‌های بسیار روبه‌رو می کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پلاتس، در پی تداوم و سرعت‌گرفتن شیوع ویروس کرونا و تبدیل آن به پدیده همه‌گیری جهانی، بازارهای پتروشیمی آسیا هم‌اکنون با نوسان قیمتی شدیدی روبه‌رو شده است.

با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد شیوع ویروس کرونا هم‌اکنون وارد مرحله همه‌گیری جهانی شده و ایالات متحده آمریکا همه سفرهای هوایی ازسوی اروپا را به مدت ۳۰ روز به حال تعلیق درآورده است، چنین نوسان‌هایی در بخش بالادست بازارهای صنعت پتروشیمی که سبب تردیدهایی برای تولیدکنندگان، بازرگانان و مصرف‌کنندگان نهایی می‌شود، بازارهای پتروشیمی آسیا برای مدتی تحت تاثیر می‌گذارد.

در پی اعلام همه‌گیری جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، قیمت‌ نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه بیش از دو دلار کاهش یافت و این شاخص هم‌اکنون در سطوح بالای ۳۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

یک منبع اعلام کرد که همه‌گیری جهانی ویروس کرونا هم‌اکنون تا حدود زیادی بر تقاضا برای بنزین تاثیر منفی گذاشته است و این شرایط بر مواد ترکیبی با بنزین مانند زایلین مخلوط، تولوئن و ام‌تی‌بی‌یی نیز اثر گذاشته است.

وی افزود: چنانچه شرایط اقتصادی جهان بهبود نیابد، مردم خرید لباس و بطری‌های پلاستیکی را که بر زنجیره پلی‌استرها تاثیر می‌گذارد، متوقف خواهند کرد.

در بازارهای پتروشیمی آسیا، روز سه‌شنبه هفته گذشته ( شاخص پارازایلین چین/تایوان به صورت حمل CFR با ۳۶ دلار و ۵۰ سنت کاهش به ۶۱۸ دلار و ۸۳ سنت به ازای هر تن رسید، در حالی که روز دوشنبه با ۱۰۰ دلار و ۵۰ سنت کاهش به ازای هر تن به کمترین سطح از ۱۱ سال گذشته رسیده بود.

یک بازرگان چینی گفت: از آنجا که ویروس کرونا هم‌اکنون تحت کنترل درآمده است، بازار می‌تواند به‌وسیله ازسرگیری فعالیت صنایع، بهبود یابد.با اینحال، بازار بنزن در آسیا با اندکی رشد همراه بوده است.

فعالان بازار اعتقاددارد که با توجه به سرعت گسترش ویروس کرونا و شکست مذاکرات نشست اخیر اوپک و غیراوپک به دلیل نپذیرفتن پیشنهاد تعمیق کاهش تولید نفت از سوی روسیه، نوسان‌های موجود در بازار متانول برای آنان تعجب‌آور نبوده است.

افزون بر این، سرعت روند تقاضای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان در حال کند شدن است و این رویه سبب تشدید بنیان‌های بازار در بازارهای متانول می‌شود.

منابع بازار اعلام کردند: انتظار می‌رود با ازسرگیری فعالیت سه تولیدکننده عمده متانول ایرانی در ماه گذشته میلادی و راه‌اندازی یک واحد جدید تولید متانول، می‌تواند فشار بیشتری بر قیمت این محصول در بازارهای آسیایی وارد کند.این منابع عنوان کردند: حداقل ۱۰۰ هزار تن متانول ایرانی برای ورود به چین در ماه آینده میلادی نهایی شده است، در حالی که سطح مخازن موجود در پایانه‌های شرقی چین به دلیل ضعیف بودن شرایط تقاضا، پر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها