بورس کالا

در دومین هفته فروردین ماه رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" اقدامات بورس کالا جهت جلوگیری از شیوع کرونا"،" چشم انداز مثبت معاملات پسته بورسی در سال جهش تولید"،" پذیرش محصول ۵ شرکت در بورس کالای ایران" و " فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید فروردین ماه" از مهم ترین آنها بود.

اقدامات بورس کالا جهت جلوگیری از شیوع کرونا

به گزارش «کالاخبر»؛ معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اقدامات بورس کالا در جهت تسهیل معاملات در همه ابعاد و همراهی با ذینفعان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد و گفت: بورس کالا در هفته های گذشته با درک شرایط حساس کشور، اقداماتی را در حوزه جایگزینی روش های الکترونیکی به جای انجام عملیات فیزیکی در زمینه فعالیت شرکت، کارگزاری ها، عرضه کنندگان، خریداران و همچنین همراهی با همه ذینفعان به دلیل برخی محدودیت های پیش آمده انجام داده است. 

رضا محتشمی پور عنوان کرد: جایگزینی حضور کارگزاران در روزهای سه شنبه هر هفته با معاملات الکترونیکی تا اطلاع ثانوی، امکان انجام کلیه معاملات صادراتی تالار کیش به شکل الکترونیکی از تهران، تجمیع و تمرکز عرضه محصولات در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۸ و ۵ ،۶ و ۹ فروردین ۹۹ به روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین از جمله اقدامات بورس کالا در جهت تسهیل معاملات و به حداقل رساندن عملیات فیزیکی در بخش های مختلف بوده است.

وی افزود: اقدام دیگر بورس در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را کاهش بازه زمانی معاملات آتی، اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی به ساعت ۱۵ عنوان کرد.

چشم انداز مثبت معاملات پسته بورسی در سال جهش تولید

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان با اعلام شروع مطلوب و رضایت بخش معاملات پسته در بورس کالا طی سال گذشته گفت: راه اندازی صندوق محصولات کشاورزی، آغاز و رونق معاملات نسیه پسته، برنامه ریزی برای ‌افزایش حجم معاملات آتی وگواهی سپرده پسته در کنار شفافیت قیمتی ایجاد شده و معافیت مالیاتی، از جمله اقداماتی است که چشم انداز مثبتی را پیش روی معاملات پسته در بورس کالا قرار می دهد.

حمید عزت‌آبادی پور گفت: محصولات کشاورزی پذیرش شده در بورس مانند زعفران و پسته از مهم ترین محصولات صادراتی کشور هستند که معاملات آنها در بورس کالا شکل گرفته و این معاملات کمک قابل توجهی به بازار این محصولات کرده است به طوری تابلوی بورس باعث شده تا قیمت ها اطلاع رسانی شده و از کاهش یا افزایش کاذب قیمت محصول جلوگیری شود که در سال جاری با توسعه بازار مالی پسته و زعفران، حجم قابل توجهی از معاملات بازار به این ابزارهای مالی اختصاص داده می شود.

وی به راه اندازی ابزارهای مالی قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی پسته اشاره کرد و گفت: پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا به شفافیت بازار و کشف قیمت واقعی کمک کرده و با توجه به صادراتی بودن این محصول، بورس مزایای متعددی برای باغداران، واسطه ها و صادرکننده ها دارد.

پذیرش محصول ۵ شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد پذیرش کالای عایق رطوبتی تولید شرکت تولیدی صنعتی مازند قیر، پذیرش کالای مقاطع مسی (اسلب و بیلت)، تولید شرکت صنایع مس شهید باهنر و پذیرش کالای ناودانی فولادی(کالای مشتری) به وزن ۸ هزار تن همچنین کالای تیرآهن(کالای مشتری) به وزن ۲۹ هزار تن تولید شرکت فولاد البرز ایرانیان عرضه شرکت دنیای فولاد افق کیش پس از بررسی و مستندات در دویست و پنجاهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۵ اسفند ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. همچنین پذیرش کالای مقاطع برنجی (اسلب و بیلت)، به وزن ۴۲۰۰ تن ، تولید شرکت صنایع مس شهید باهنر نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید فروردین ماه

همچنین در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرد که فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سررسید فروردین ماه ۹۹ در روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه و از طریق گواهی سپرده زیره مطابق ضوابط انجام خواهد شد. بنابراین کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرایند تحویل اقدام کنند.

براساس این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹ برای تبدیل زیره سبز به گواهی سـپرده به انبار "دانش " و " کیمیا بذر تربت حیدریه"و "شرکت صادرات و واردات زیره پـاک کنـی بیهـق" و "شرکت مینوبذر گلستان" مراجعه کنند.

آغاز فعالیت خزانه بانک ملت جهت تحویل گرفتن سکه طلا

مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه ای از آغاز فعالیت خزانه بانک ملت جهت تحویل گرفتن سکه تمام بهار آزادی در سال جدید خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است؛ با عنایت به آغاز سال جدید، خزانه بانک ملت فعالیت خود را از روز شنبه ۱۶ فروردین ماه سال جاری آغاز نموده و آماده دریافت سکه از مراجعین خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها