photo_2016-06-14_14-19-39.jpg

راه اندازی بازار آتی ارز در حالی یکی از مهم ترین اصلاحات ساختار بازار ارز است که به اعتقاد کارشناسان، وجود این بازار کمک بزرگی به شفافیت و بهبود بازار ارز در ایران است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بازار ارز که معمولا طی سال ها با نوسانات شدیدی همراه بوده، یکی از مشکلاتی است که اکثر دولت ها با آن دست به گریبان بوده و هستند و همواره جدال بی پایانی برای کنترل این بازار داشته اند. علاوه بر این با ایجاد فضای مناسب اقتصادی برای ورود سرمایه گذاران خارجی در پسابرجام، نیاز شدیدی به ابزاری برای پوشش ریسک نرخ ارز احساس می شود. به این دلیل با ابوذر نجمی کارشناس ارز و مدیرعامل شرکت راه سرمایه (فایناپس ایران) گفت و گویی داشتیم که مشروح آن را در زیر می خوانید.

با توجه به اینکه قرار است بازار مشتقه ارزی راه اندازی شود، مزایای این بازار برای اقتصاد ایران با توجه به اینکه تا به حال بازار ارز همیشه در سایه اداره می شده است، چیست؟ همچنین تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان داخلی ارز از این بازار چه بهره هایی می برند؟

مهم ترین مزیت بازار مشتقه ارزی امکان استفاده از یک ابزار رسمی برای پوشش نرخ ارز یا همان هجینگ است. این موضوع برای بازرگانان و برای سرمایه گذاران از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این دلیل که طی سه دهه اخیر در سه مقطع زمانی کلیه فعالان اقتصادی که به نوعی با بازار ارز در ارتباط بوده اند و از این محل دچار زیان های هنگفتی شدند تا حدی که برخی از شرکت ها با وجود اینکه کاملا اقتصادی و سودده بوده اند، ورشکسته نیز شدند.

البته تاکید می کنم راه افتادن بازار مشتقه ارزی "امکان استفاده از یک ابزار" را فراهم می کند. نحوه فعالیت و سایر ساز وکارهای آن و تعامل بانک مرکزی و سایر بانک ها با آن نیز از عواملی است که می تواند هم این مزیت را تقویت کند و هم از بین ببرد.

به نظر شما این بازار برای سرمایه گذاران خارجی چه مزایایی می تواند داشته باشد؟ و کدام ریسک ها با تاسیس بازار مشتقه ارزی از بین می رود؟

همانطور که اشاره کردم به صورت کلی بازار مشتقه ارزی، محلی برای مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز است. به این ترتیب به تبع آن سرمایه گذاران خارجی می توانند با ابزارهای موجود در این بازار ریسک نرخ ارز ناشی از سرمایه گذاری خود را کاهش دهند. اما موضوع اصلی این است که برای سرمایه گذار خارجی ریسک های ایران بسیار بیشتر از ریسک نرخ ارز است.

آیا تک نرخی شدن ارز پیش از راه اندازی بازار مشتقه ارزی الزامی است؟ راهکار برای راه اندازی این بازار پیش از تک نرخی شدن چیست؟

با توجه به سازوکاری که برای بازار مشتقه ارزی پیش بینی شده، الزامی برای تک نرخی شدن نرخ ارز وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه در بازار غیر رسمی ارز و در بین صرافان هم اکنون بازار مشتقه ارز وجود دارد و صرافان معاملات خود را انجام می دهند.

مشخص نبودن میزان ارز معامله شده در روز و قیمت آن یکی از معضلات فعلی بازار ما است. راه اندازی بازار مشتقه ارزی چه کمکی به افزایش شفافیت و تعیین صحیح نرخ ارز می کند؟

با راه اندازی بازار مشتقه ارزی به تنهایی نمی توان شفافیت قیمت و مقدار معاملات را در روز تعیین کرد. به عقیده این موضوعات نسبی است و حرکت به سمت شفافیت و بهبود، حتی با گام های کوچک ارزشمند است. ضمن آنکه اثر مثبت و پررنگ اقتصادی این بازار زمانی است که بازرگانان و سرمایه گذاران به این بازار متمایل شوند و این در حالی است که می دانیم بانک ها کماکان اجازه هجینگ ارز برای مشتریان خود را ندارند و شاید این بزرگترین مزیت راه اندازی این بازار در حال حاضر باشد.

 

منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها