محصولات کشاورزی

«فایننشال تایمز» وضعیت کنونی بازارهای محصولات کشاورزی جهان را به وضعیت نظام بانکی در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی چند ماه قبل از فروپاشی مالی دنیا تشبیه کرده و در این میان راه نجات بخش کشاورزی دنیا را بهره گیری از تکنولوژی های روز و پلتفرم‌های دیجیتال در مبادلات کالاهای کشاورزی در بورس های کالا عنوان کرده است.

به گزارش «کالاخبر»، «فایننشال تایمز» وضعیت کنونی بازارهای محصولات کشاورزی جهان را به وضعیت نظام بانکی در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی چند ماه قبل از فروپاشی مالی دنیا تشبیه کرده است. زمانی که نظام قانونی در حوزه مالی و نظام بانکی جهانی برای شرایط تازه بازار آمادگی نداشت. بسیاری از بازارهای تجاری کالاهای کشاورزی در دنیا، بازارهای خصوصی هستند که طی دو دهه اخیر با سرعت بالایی رشد کرده و وضعیتی شبیه وضعیت بانک‌های بزرگ امریکا در جریان بحران ۲۰۰۸ دارند. بانک‌هایی که به دلیل بزرگی آنها دولت نمی‌توانست هزینه ورشکستگی و خروج آن ها از اقتصاد را بپردازد. ولی تجربه سال ۲۰۰۸ نشان داد چنین دیدگاهی نادرست است و همین مسئله ورشکستگی «لهمن برادرز» را به همراه آورد.

اصلاحات را باید شروع کرد

فایننشال تایمز تأکید دارد بازارهای تجاری محصولات کشاورزی در آستانه فروپاشی قرار دارند و مؤسسات مالی باید برای حفظ آن ها وارد میدان شوند. حضور مؤسسات مالی از طریق ارائه تضمین به خریداران برای کالایی است که در این روزها خریداری می‌کنند ولی باید قوانینی هم برای حفاظت از مؤسسات مالی در مواجهه با مشکل وضع شود.

اما برای دستیابی به این هدف مهم، مؤسسات مالی که امروزه با بالاترین تکنولوژی‌های دنیا فعالیت می‌کنند باید با همراهی بورس‌های کالایی وارد میدان شوند تا زیرساخت‌هایی از قبیل توسعه دیجیتالی شدن بازار و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بخش‌های مختلف فراهم شود. ایجاد پلتفرم‌های دیجیتال که تمام چرخه زندگی محصول را رصد می‌کند و حتی در فرایند مبادله مالی در ازای دریافت کالا و تأیید اعتبار چک یا تأییدیه مالی دریافت شده فعالیت می‌کند، یک اصل بسیار مهم و نیاز دنیای امروز است.

از طرف دیگر، مشاهده تحولاتی که برای کالا ایجاد شده است و امکان رصد محصول در زمان رسیدن به مقصد و دریافت تأیید نهایی از طریق ارتباطات مجازی می‌تواند سیاست دیگری باشد که تجارت محصولات کشاورزی در دنیای امروز را ساده‌تر کند.

باید پذیرفت، جهان به‌سرعت در مسیر دیجتالیزه شدن یا به تعبیر صحیح‌تر چهارمین انقلاب صنعتی در حال حرکت است و بورس‌های کالایی، به‌ویژه کالاهای کشاورزی هم باید خود را با این تغییرات همسو کنند تا بتوانند به گسترش خود ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها