شاهین چراغی

عضو شورای عالی بورس از دستور عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی به منظور تشکیل کارگروهی برای بررسی توسعه معاملات سکه در قالب ابزارهای مالی و راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه در بورس کالا خبر داد.

شاهین چراغی در گفت و گو با «کالاخبر» در خصوص امکان راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه در بورس کالا اظهار داشت: مجموعه بازار سرمایه، دغدغه های بانک مرکزی در خصوص بازار سکه و حساسیت های معاملات روی این کالای ارزشمند را درک می کند به طوریکه در برخی کالاها مانند سکه فقط موضوع خود آن کالا مطرح نیست بلکه اثراتی است که آن محصول می تواند بر سایر بازارها و اقتصاد ایجاد کند؛ لذا دغدغه های بانک مرکزی در این خصوص دغدغه های درستی است.

چراغی افزود: در همین راستا در یکی از جلسات اخیر شورای عالی بورس، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص معامله سکه در قالب ابزارهای مالی و راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه در بورس کالا، دستور ایجاد کارگروهی به منظور بررسی بیشتر و ایجاد تفاهم را صادر کرد.

به گفته این عضو شورای عالی بورس با برگزاری نشست های مشترک و درک دغدغه های نهاد ناظر بازار پول می توانیم به نقطه مشترکی در بحث بازار سکه برسیم و ابزارهای مالی بر پایه این دارایی را در بازار سرمایه توسعه دهیم.

چراغی با بیان اینکه خوشبختانه رئیس کل بانک مرکزی نگاه مثبتی به بازار سرمایه دارد و در ماه های اخیر نیز به طور جدی از بازار سرمایه حمایت کرده است، ابراز امیدواری کرد که نتیجه نشست های مشترک میان کارشناسان و مدیران بازار سرمایه و بانک مرکزی قطعا به نقطه مطلوبی خواهد رسید و پیش بینی می شود معاملات آتی سکه نیز مجددا در بورس کالای ایران فعال شود.  

از عرضه خودرو چه خبر؟

این عضو شورای عالی بورس در ادامه گفت و گو با «کالاخبر» به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از زیرساخت معاملاتی بورس کالا برای فروش خودرو نیز می توان استفاده کرد و بنده معتقدم، زیرساخت معاملاتی بورس کالا، منطقی ترین و عادلانه ترین پلتفرمی است که برای فروش خودرو می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: حتی در این خصوص رئیس قوه قضاییه نیز اشاره ای به عرضه خودرو در بورس داشتند و با توجه به مهیا بودن زیرساخت ها، می توان از این ظرفیت در فروش و تامین مالی صنعت خودرو بهره برد.

این عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این پرسش که آیا محصولی مانند خودرو در بورس های کالایی دنیا نیز معامله می شود؟ گفت: بسیاری از ابزارهایی که در اقتصاد و بورس های ایران طراحی شده، ممکن است در سایر کشورها وجود نداشته باشد زیرا این ابزارها مانند پیش فروش خودرو به مردم، مدل تامین مالی ها یا عرضه خودرو یا مسکن در بورس در رابطه با اقتصاد ما تعریف شده است. موضوع مهم اینجاست که خودرو در شرایط فعلی اقتصاد ما، بیشتر کالای سرمایه ای محسوب می شوند تا مصرفی؛ به همین دلیل می توانیم معاملات این محصول را در بورس کالا در وهله نخست به منظور ایجاد شفافیت آغاز کنیم و در ادامه به توسعه معاملات و ابزارهای مالی کمک کنیم.

چراغی در پایان با بیان اینکه شاهد روند پرسرعت توسعه بورس کالا در اقتصاد ملی هستیم، گفت: یکی از نقاط عطف بورس کالا، زیرساخت های آی تی قوی و تخصص بالای این شرکت در امور مختلف است، از این رو تحقق طرح های جدید در بستر معاملاتی این بورس با قدرت اجرایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها