• ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
  • کد خبر: 41572
بورس

برخلاف بورس‌های آمریکا، شاخص‌های آسیا و اروپا صعودی بودند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ، هر چند پس از مدت‌ها تنش و جدال لفظی، در دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با مقامات چینی در هاوایی بر سر کاهش تنش‌ها توافق‌هایی حاصل شد اما ادعاهای جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ مبنی بر درخواست ترامپ از چین برای پیروزی مجدد در انتخابات و هم چنین تهدید ترامپ به قطع مناسبات سیاسی با چین در صورت حل و فصل نشدن اختلافات تجاری موجب نگرانی مجدد معامله گران از تشدید تنش‌ها بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. از طرف دیگر ترامپ لایحه تحریم شماری از مقامات چینی را به بهانه نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور امضا کرد.

روند ابتلا به کرونا در برخی از کشورها همزمان با بازگشایی کسب و کارها مجددا حالت صعودی به خود گرفته و همین مساله زنگ خطر بازگشت موج کرونا در جهان را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد هزینه قرنطینه برای اقتصاد کشورها آنچنان سنگین بوده است که خیلی از آن ها ترجیح می دهند به هر قیمتی شده فعالیت‌های اقتصادی را ادامه دهند.

اگرچه بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر جهان به تزریق نقدینگی به بازارهای مالی ادامه می دهند، اما نسبت به توانایی بانک ها برای تداوم رویکرد حمایتی کنونی یا نگه داشتن نرخ بهره در سطوح منفی تردیدهایی وجود دارد. نرخ بهره اکنون در آمریکا ۰.۲۵ درصد و در منطقه یورو، سوئیس و ژاپن منفی است. در انگلیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرد حدود ۱۲۰ میلیارد دلار جریان نقدینگی به بازارهای مالی تزریق خواهد کرد تا بدین ترتیب میزان این تزریق نقدینگی از ابتدای بحران کرونا تا کنون به حدود یک تریلیون دلار رسیده باشد.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۸۷۱.۴۶واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۶ درصد ریزش تا سطح ۳۰۹۷.۷۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۳ درصد افزایش در سطح ۹۹۴۶.۱۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

مساله برگزیت کماکان در صدر توجه معامله گران اروپایی قرار دارد. کابینه انگلیس اعلام کرده است قصدی برای تمدید دوران گذار فعلی ندارد و مصمم است هر چه سریع‌تر به جمع‌بندی بر سر شکل روابط آینده خود با اتحادیه اروپا برسد. هم چنین گاردین گزارش کرده است بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس قرار است گفت‌وگویی ویدیوئی با سران برخی از کشورهای اروپایی برای شکستن بن بست مذاکرات برگزیت داشته باشد.

از سوی دیگر به نظر می رسد گره تازه ای در امضای پیمان تجارت آزاد بین انگلیس و آمریکا نیز پیش آمده است. رابرت لایت هایزر- وزیر بازرگانی آمریکا - با اشاره به اختلافات دو طرف بر سر مسائل کشاورزی گفته است تا زمان حل نشدن این مساله امکان امضای پیمان تجارت آزاد وجود نخواهد داشت.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۲۹۲.۶۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود۰.۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۳۳۰.۷۶واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش۰.۴۲ درصدی در سطح ۴۹۷۹.۴۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۲ درصد بالا رفت و به ۷۴۱۴.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

عملکرد اقتصادهای آسیایی هنوز تا زمان قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد. طبق اعلام دولت ژاپن، صادرات این کشور در ماه می حدود ۲۸ درصد و واردات آن ۷.۱ درصد کاهش یافته که این وضعیت دست کم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. 

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۵۵ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۴۷۸.۴۹واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۳ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۶۴۳.۸۹ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۳۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۹۸.۷۱  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۴۲.۵۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها