تالار

بهار ۱۳۹۹ در حالی پایان یافت که تالار نقره ای میزبان معامله بیش از ۸ میلیون تن انواع محصول در بازار فیزیکی بود؛ «کالاخبر» در این گزارش علاوه بر بررسی آمار معاملات، برترین محصولات و شرکت های حاضر در تالار نقره ای طی سه ماه نخست امسال را معرفی می کند.

به گزارش «کالاخبر» در جریان این معاملات بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالا در تالار عرضه شد که با معامله نزدیک به ۸ میلیون تن آن، ارزش ۳۹۷ هزار و ۵۷۲ میلیون ریال در بورس کالا به ثبت رسید.

در سه ماهه نخست امسال، محصولات گروه فولاد با معامله بیش از ۲ میلیون و ۳۶۴ هزار تن کالا به ارزشی بیش از ۱۴۶ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال صدر نشین شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات فصلی تالار نقره ای را به خود اختصاص داد.

محصولات پلیمری نیز با معامله ۸۴۱ هزار تنی و ارزش ۹۱ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریالی از نظر ارزش معاملات در رده دوم ایستاد.

گروه محصولات مس با دادوستد نزدیک به ۵۰ هزار تن کالا از ۲۶۶ هزار تن کالای عرضه شده در تالار، با ثبت ارزش ۳۵ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریال سوم شد.

گروه قیر و وکیوم باتوم نیز به ترتیب با ارزش ۳۵ هزار میلیارد و ۳۱ هزار میلیارد ریال رتبه های چهارم و پنجم را از نظر بیشترین ارزش معاملات به دست آوردند.

از نظر حجم نیز گروه قیر پس از گروه فولاد بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. به طوری که در این گروه بیش از یک میلیون و ۸۰۲ هزار تن کالا معامله شد.

دادوستد بیش از یک میلیون و ۶۷۵ هزار تن وکیوم باتوم ارزشی بیش از ۳۱ هزار میلیارد ریال را ثبت کرد تا این گروه از نظر حجمی در رتبه سوم تالار نقره ای در فصل بهار قرار گیرد.

دو گروه پلیمر و شیمیایی نیز در رده چهارم و پنجم ایستادند؛ به طوری که در گروه های مذکور به ترتیب نزدیک به ۸۴۱ هزار و ۳۶۷ هزار تن کالا خرید و فروش شد.

ترین های تالار صنعتی و معدنی

بررسی آمار معاملات فصل بهار بورس کالا حاکی از آن است که ورق گرم فولاد با ارزش ۴۵ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریالی و معامله بیش از ۷۳۵ هزار تن کالا هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش، صدرنشین تالار صنعتی شد.

دو محصول «بلوم و بیلت فولادی» و «مس کاتدی» نیز از نظر ارزش معاملات رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. به طوری که به ترتیب ۶۸۹ هزار تن بلوم و بیلت فولادی به ارزش ۳۵ هزار میلیارد ریال و بیش از ۴۵ هزار تن مس کاتدی به ارزش ۳۴ هزار میلیارد ریال خرید و فروش شد.

از نظر حجم معاملات نیز دو محصول بلوم و بیلت فولادی و ورق سرد پس از محصول ورق گرم بیشترین حجم را در اختیار داشتند. به طوری که حدود ۶۸۹ هزار و ۲۵۷ هزار تن از این دو محصول طی سه ماهه اول سال جاری معامله شد.

شرکت های برتر

به گزارش «کالاخبر»، براساس آمارهای ثبت شده در سه ماهه نخست سال جاری فولاد مبارکه توانست با فروش بیش از یک میلیون و ۳۸ هزار تن انواع محصول و ثبت ارزش ۷۳ هزار میلیارد ریالی بر سایر رقبای خود در تالار محصولات صنعتی پیشی بگیرد.

ملی صنایع مس ایران نیز ارزش ۳۹ هزار میلیاردی را برای فروش نزدیک به ۵۰ هزار تن انواع کالا در حالی برای خود ثبت کرد که رتبه دوم را در بیشترین ارزش معاملات از آن خود کرد.

ذوب آهن اصفهان نیز از این نظر سوم شد و ارزش نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای فروش حدود ۲۴۳.۵ تن کالا را رقم زد.

از نظر حجم نیز پس از فولاد مبارکه اصفهان دو مجتمع فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان بیشترین حجم معاملات این تالار را داشتند.

در بخش معدنی ها نیز، ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ تن خاک روی به ارزش بیش از ۱۸۲۲ میلیارد ریال توسط مجتمع سرب و روی انگوران معامله شد.

رو سفیدی قیر در فصل بهار

در بهار ۱۳۹۹ در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی زیر گروه قیر رده نخست را از نظر بیشترین ارزش معاملات در میان سایر گروه های قابل معامله در این بازار کسب کرد؛ به طوری که ارزش معامله بیش از یک میلیون و ۷۴۷ هزار تن کالا به ۳۴ هزار میلیارد ریال بالغ شد.

ارزش معاملات وکیوم باتوم نیز به رقمی بیش از ۳۱ هزار میلیارد ریال رسید و معامله گران بیش از یک میلیون و ۶۷۵ هزار تن انواع کالا را در این گروه خریداری کردند.

پلی وینیل کلراید نیز به عنوان گروه سوم معرفی شد و دادوستد نزدیک به ۱۲۲ هزار تن از از این محصول ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریالی را در پی داشت.

از نظر حجم نیز به ترتیب زیر گروه محصولات قیر و وکیوم باتوم رتبه های اول و دوم را به دست آوردند و محصول گوگرد با معامله نزدیک به ۳۵۰ هزار تنی سوم شد.

فصل طلایی نفت جی با ثبت ارزش ۱۶ هزار میلیاردی

و اما تفکیک آمار معاملات براساس تولیدکننده محصولات تالار مذکور حاکی از آن است که نفت جی بیشترین ارزش معاملات فصلی را در سال ۱۳۹۹ رقم زد و بیش از ۸۳۰ هزار تن از تولیداتش را به ارزشی نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد ریال فروخت.

دو مجتمع پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی تندگویان نیز به ترتیب رتبه دوم و سوم را به دست آوردند. به طوری که ارزش معاملات در پالایش نفت بندرعباس از رقم ۱۴ هزار میلیارد ریال فراتر رفت و ارزش معاملات پتروشیمی تندگویان نیز به ۱۲ هزار میلیارد ریال نزدیک شد.

 به لحاظ حجمی نیز دو مجتمع پالایش نفت جی و پالایش نفت بندرعباس در دو جایگاه اول و دوم ایستادند و پالایش نفت اصفهان نیز با فروش حدود ۶۴۳ هزار تن کالا توانست به رتبه سوم دست یابد.

طلای سرخ زینت بخش تالار کشاورزی

در تالار محصولات کشاورزی نیز زعفران رشته ای درجه یک (پوشال معمولی) به ارزش ۶۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

۶ محصول مهمان تالار فرعی

در بهار ۹۹ تالار فرعی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه و معامله ۶ محصول رب گوجه فرنگی، کنسانتره فسفات، ضایعات فلزی، روغن های روغن کارکرده لوکوموتیو و پی دی ای تار و بشکه خالی بود که ارزش این معاملات در مجموع به رقم ۵۷۳ میلیارد ریال بالغ شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها