محسن علیزاده کمیسیون اقتصادی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از ظرفیت های بازار سرمایه، بورس کالاست، گفت: بورس کالا به عنوان یک پایگاه متشکل و منسجم برای رویارویی مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود.

به گزارش «کالاخبر»، به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن علیزاده گفت: بازار سرمایه بهترین فرصت برای کنترل و مهار نقدینگی و تحقق شعار" جهش تولید" است.

وی افزود: در اقتصاد کشور برای رونق بخشیدن به کسب و کارها نیازمند تامین مالی هستیم و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که تخصیص منابع به درستی انجام شود.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس درباره نحوه اثرگذاری بازار سرمایه در تحقق شعار جهش تولید گفت: باید به سمت اقتصادی پیش برویم که محوریت آن بازار سرمایه باشد چرا که این بازار با توجه به پتانسیل زیادی که دارد می تواند گره گشا باشد، اما برای انجام این  مهم، نیاز است تمرکز بورس روی تجهیز منابع مالی بخش‌های مختلف صنعت باشد.

علیزاده افزود: می توان گفت در سال‌های گذشته بیشترین رونق و بازدهی در بین تمامی بازارهای سرمایه گذاری، در  مجموع از آن بورس بوده است، در سال ۹۸ حدود ۴۵ درصد از حجم کل نقدینگی موجود کشور در بازار بورس معامله شده است که این نشان دهنده جایگاه بازار سرمایه است.

برنامه ریزی برای دستیابی به اقتصاد پایدار تولید محور

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، باید برای دوران کنونی و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و راه اندازی مجدد خطوط تولید نقش مهم بازار سرمایه را بیش از پیش در نظر بگیریم و با مدیریت مناسب، نقدینگی موجود و سرازیر شده به بازار سرمایه را به بخش تولید منتقل کنیم.

علیزاده با اشاره به اینکه مردم در فشار سنگین اقتصادی به سر می برند و باید سریعا برای کاهش آن چاره اندیشی کرد، تاکید کرد: بهترین راه حل برای کاهش این فشار افزایش تولید داخلی و به تبع آن اشتغالزایی و حذف واردات است که می‌تواند منتج به عدم خروج منابع ارزی از کشور نیز شود.

وی افزود: برنامه ریزی برای دستیابی به اقتصاد پایدار تولید محور، اقتصاد بدون نفت و اقتصادی که بتواند در مقابل تحریم ها مقتدر و مصون بماند از ضروری ترین مسائل حال حاضر جامعه است که امیدوارم بتوانیم در راستای تحقق این مهم با حمایت از تولید گام برداریم.

نماینده مردم سپیدان در مجلس افزود: می‌توان از بازار سرمایه در این شرایط حاکم بر اقتصاد کشور به عنوان یک فرصت طلایی برای مردمی سازی اقتصاد، توسعه عدالت اقتصادی و در راستای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی، استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه بازار سرمایه بعد از سیستم بانکی، یکی از مهمترین بخش های تامین مالی تولید است، ادامه داد: هزینه تامین مالی در بازار سرمایه با استفاده از روش‌های تامین مالی مختلف آن می تواند بسیار کمتر از تامین مالی از مسیر بانکی باشد و یکی دیگر از مزیت های این موضوع بکارگیری سرمایه های خرد مردمی است که ظرفیت سرمایه های بلااستفاده در اقتصاد کشور را فعال کرده و از هدایت به سمت بازارهای غیرمولد جلوگیری می کند.

وی با تأکید براینکه یکی از ظرفیت های بازار سرمایه، توجه به بورس کالاست، تصریح کرد: این بازار به عنوان یک پایگاه متشکل و منسجم، واسطه ای برای رویارویی مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

اقتصاد تک محوری اصلاح شود

علیزاده همچنین روش هایی مانند انتشار اوراق اسلامی را از جمله روش هایی عنوان کرد که می تواند به بخش مولد اقتصاد کمک کند و افزود: به دنبال آن تولیدکنندگان با انتشار انواع اوراق در بازار سرمایه می توانند به تامین و تکمیل مالی و سرمایه در گردش مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه یکی از بهترین فرصت ها برای کنترل و مهار نقدینگی و تحقق شعار" جهش تولید"است، ادامه داد: حضور در این بازار علاوه بر داشتن برخی موهبت های ویژه و طلایی برای شرکت ها، مجتمع ها و صنایع دولتی و خصوصی، می تواند فرصت‌های دیگری از جمله راه اندازی ساختار شفاف و شیشه ای مالی و مدیریتی، الزام پاسخگویی دربرابر هیات مدیره و تصمیمات آنها، بوجود آمدن انگیزه و تحرک برای مدیران در جهت کاهش هزینه های جاری و سودآوری برای حفظ جایگاه و ارزش های سهام در بازار سرمایه و استفاده از معافیت های مالیاتی رایج در این بازار را خلق کند.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بازار سرمایه حقانیت خود را در سال ٩٨ ثابت کرد، خواستار تغییر اقتصاد تک محوری ایران مبنی بر تجهیز منابع مالی توسط نظام بانکی شد و گفت: می توان با محوریت تمرکز بازار سرمایه در جهت تجهیز منابع مالی و با تاکید بر بخش خصوصی زمینه تحقق شعار سال یعنی جهش تولید را فراهم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها