املاک

ملک تجاری شرکت عمران شهر جدید پردیس فردا چهارشنبه در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه می شود که با اعلام کارگزاران عرضه های بعدی ملک در اتاق انتظار ورود به تالار معاملات قرار دارند. در همین زمینه یک فعال بازار مسکن، عرضه املاک در بورس کالا را پایانی بر اعلام قیمت های بی پایه و اساس املاک، رهایی از دریافت کمیسیون های غیرمتعارف و در پی آن کاهش هزینه نقل و انتقال، اطمینان طرفین معامله از ایفای تعهدات و همچنین شرایط مناسب برای خریداران در عرضه فردا عنوان کرد.

سید بهروز هاشمی در گفتگو با کالاخبر در خصوص عرضه ملک در بورس کالا و مزایای آن نسبت به بازار سنتی مسکن اظهار داشت: با توجه به سازوکاری که در بورس کالا برای اخذ وثیقه از عرضه کننده در نظر گرفته شده، خریدار این اطمینان خاطر را دارد که ملک خریداری شده را در موعد مقرر از فروشنده تحویل می گیرد. در مقابل فروشنده نیز از بابت وصول مطالبات خود از خریدار، طبق سررسیدهای تعیین شده در قرارداد، نگرانی نخواهد داشت.
دلیل جذابیت خرید از بورس
وی به عرضه پیش روی یک ملک تجاری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه مذکور از این بابت برای خریداران جذابیت ایجاد می کند که شرایط تسویه اقساطی برای آن در نظر گرفته شده و قیمت پایه اعلامی برای آن نیز توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و تایید شده و به همین دلیل خریدار این اطمینان خاطر را دارد که قیمت عادلانه و منصفانه ای به عنوان نرخ پایه این ملک اعلام شده است.
این کارشناس حوزه مسکن در خصوص وضعیت قیمت گذاری املاک در بازار سنتی گفت: معاملات بازارهایی مثل بازار مسکن معمولا از شفافیت معاملاتی و قیمتی لازم برخوردار نیست و بنگاه داران برای قطعیت معامله به هر قیمتی که خود تعیین می کنند، ملک عرضه شده را به خریداران پیشنهاد می دهند. ضمن اینکه در این بازار متاسفانه کمیسیون ها با درصدی بالاتر از نرخ قانونی و معادل یک درصد ارزش معامله، هم از طرف خریدار و هم از فروشنده، دریافت می شود که این نرخ متعارف نیست.
این فعال بازار مسکن ادامه داد: این در حالی است که کارمزدها در بورس کالا برای پذیرش ملک صفر بوده و کارمزد معاملات نیز تنها ۰.۲۳ درصد ارزش معامله برای هر یک از طرفین معامله است که این کارمزد برای ملک آماده برای فروش در شهر جدید پردیس و با قیمت پایه اعلامی، رقمی حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می شود که بسیار پایین تر از مبلغ کمیسیون های دریافتی برای ملک مشابه معامله شده در بازار سنتی است.
جذابیت پیش فروش مسکن در بورس کالا
این کارشناس از جذابیت پیش فروش واحدهای تجاری و مسکونی انبوه سازان و سازندگان بازار مسکن و پیش خرید آنها برای متقاضیان این املاک به کمک تداوم عرضه در بورس کالا سخن گفت و تصریح کرد: بورس سامانه معاملاتی شفافی است که می تواند هم برای سازندگان و هم خریداران مفید باشد؛ چراکه در این بازار طرفین معامله از ایفای تعهدات خود در تحویل ملک در سررسید مشخص شده و یا تسویه مبلغ خرید آن طبق مفاد قرارداد و در طول پیشرفت پروژه، اطمینان خاطر دارند.
هاشمی، دسترسی عموم مردم به اطلاعات عرضه ها و شفافیت قیمت ها در بورس را به عنوان مزیت دیگری برشمرد که می تواند با تداوم عرضه ها در این بازار موجب افزایش استقبال خریداران و فروشندگان برای معامله در بورس و رونق معاملاتی حوزه مسکن شود. 
وی افزود: به نظر بنده اگر واحدهای مسکونی متناسب با نیاز مردم در این بازار عرضه شود، مشارکت بیشتری را در پی خواهد داشت و اقشار ضعیف نیز می توانند از شرایط پرداخت اقساطی در این بازار برای خرید مسکن موردنیاز خود بهره ببرند.
او در خاتمه سخنان خود گفت: ضمن اینکه در بورس خریدار و فروشنده راحت تر می توانند یکدیگر را پیدا می کنند و سازنده ها نیز می توانند با سرمایه گذاری در بورس و پیش فروش املاک در دست ساخت خود در این بازار، برای جبران کسری منابع نقدینگی موردنیاز جهت تکمیل پروژه هایشان تامین مالی مناسبی داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها