دژپسند

وزیر امور اقتصادی و دارایی نوید داد روزی خواهد آمد که اولین گزینه برای تأمین مالی، بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از (سنا)، "فرهاد دژپسند" در گفتگو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار داشت: نمی خواهم آرمانی صحبت کنم اما می گویم با برنامه هایی که داریم بازار سرمایه می تواند قابل اعتمادترین گزینه انتخابی افراد باشد.

وی در ادامه توضیح داد: از آبان سال گذشته پیگیر هستم و اقتصاد ما به کریدور تأمین مالی سوم نیاز دارد که بازار سرمایه می تواند این نقش را ایفا کند.

بهترین مسیر هدایت نقدینگی به تولید بورس است

دژپسند خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نقدینگی را به سمت تولید ببریم، بازار سرمایه بهترین مسیر است و اگر می خواهیم شفافیت و رقابتی کردن را دنبال کنیم، این بهترین محیط است. به عنوان نمونه، نیمه دوم سال گذشته درباره شستا اطلاعات نداشتیم اما امروز این اطلاعات وجود دارد.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: در بازار سرمایه می توانیم یک زنجیره را پوشش دهیم و هر روز که می گذرد، جایگاه بازار سرمایه بیشتر می شود. مقام معظم رهبری لطف کردند و به خواسته دولت درباره سهام عدالت پاسخ مثبت دادند و عمق بازار سرمایه با خرید و فروش سهام عدالت افزایش یافت.

پذیرش در بورس در سنوات آتی بیشتر می شود

وی با بیان اینکه در سنوات آتی، پذیرش در بورس بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: روزی خواهد آمد که اولین گزینه برای تأمین مالی، بازار سرمایه خواهد بود و پی گیریم که بورس املاک و مستقلات را تشکیل دهیم. امیدواریم روند متعادل و مثبتی را در روزهای آتی در بورس شاهد باشیم.

دژپسند در تحلیل شرایط کنونی ببازار سرمایه عنوان کرد: وقتی وارد بورس می شویم به منزله این است که اگر من شناگری باشم که شنا بلد نیستم، اگر وارد دریا شوم برای من دشواری هایی رخ می دهد و گاه که دریا مواج می شود باید مهارت داشته باشم. وقتی شما به محیطی با ریسک و نوسان وارد می شوید، باید میانه را ببینید و باید یک تا دوسال را پیش بینی کنید تا از این سرمایه گذاری، فایده مطلوب ببرید.

وی افزود: امروز کسی که وارد بازار سرمایه می شود می داند باید دوره نوسانی را طی کند. در ۱۰ روز اخیر مشکلاتی داشتیم و برخی عوامل، واقعی و برخی غیر واقعی بود و نوسانات تغییر کرد اما الان با فضای مناسبی بازار برگشته است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: نمی خواهم آرمانی صحبت کنم اما می گویم با برنامه هایی که داریم بازار سرمایه می تواند قابل اعتمادترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد. من جای مالکان سهام نمی توانم بنشینم. باید فردی به گزینه ها نگاه کرده و گزینه برتر را انتخاب کنیم و در تصمیم گیری، مطالعه و مشاوره و معامله داشته باشیم. نباید سریع تصمیم بگیریم و راجع به دارایی ها باید با حضور مشاوران تصمیم گیری شود.

تکلیف اصلاح قانون مالیات های مستقیم تا دو ماه دیگر مشخص می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اداره کشور بدون پول نفت گفت: تکلیف اصلاح قانون مالیات های مستقیم تا دو ماه دیگر مشخص می شود.

دژپسند درباره فروش سهام نفت عنوان کرد: دو دیدگاه متفاوت در این باب داریم؛ یک دیدگاه این است که اجازه قانونی برای این مهم وجود دارد و برخی قائل به این هستند که باید مراحلی طی شود. شورای اقتصاد مصوبه داده است و من آن را امضا کرده ام و این مصوبه صادر شده است. دیدگاه مخالف هم در این زمینه هست اما فعلاً دست نگه داشته ایم تا شرایط تعیین تکلیف شود.

 وزیر اقتصاد با اشاره به اداره کشور بدون پول نفت اظهار داشت: تکلیف اصلاح قانون مالیات های مستقیم تا دو ماه دیگر مشخص می شود.

دژپسند در خصوص راه های تحقق اقتصاد بدون نفت هم گفت: با افتخار می‌گویم در سال گذشته برای تحقق عرصه اقتصاد بدون نفت، مالیات را بیش از اهداف مصوب محقق کردیم که در ۱۴ سال گذشته بی نظیر بوده است.

 وزیر اقتصاد افزود: قرار بود درباره مالیات قوانین را اصلاح و تأمین نیاز کنیم. در مالیات ارزش افزوده و پایانه فروش در حال تحقق است اما درباره مالیات مستقیم هنوز توفیق نیافتیم و لایحه مهمی است و امیدوارم با فوریت در دولت قبل، از مهرماه به مجلس ارائه شود.

وی ادامه داد: به عنوان وزیر اقتصاد خدا را شاکرم و سپاسگزار مقام معظم رهبری هستم که اقتصاد را امر محوری قرار دادند و در دیدار ویدیو کنفرانس با ایشان، بخش عمده گفت وگوها درباره اقتصاد بود.

زمان ثبت شرکت ها به ۷۲ ساعت کاهش یافته است

وزیر اقتصاد افزود: در فضای کسب و کار، اقدامات بسیار خوبی انجام شد؛ کاری که در ۷۳ روز در ثبت شرکت طول می کشید، اکنون به ۷۲ ساعت تقلیل یافته است.

وی گفت: می خواستیم در هفته دولت امسال گمرک هوشمند را رونمایی کنیم که موفق نشدیم. نظارت پیشینی را به نظارت پسینی تبدیل کردیم و گام های خوبی در این راه برداشته ایم.

دژپسند خاطرنشان ساخت: در نظام بانکداری اصلاحات خوبی انجام شد و سند بانکداری دیجیتال را ابلاغ کردیم اما در واگذاری دارایی مازاد بانک ها، آنچه می خواستیم اتفاق نیفتاد.

وی اظهار کرد: امروز بدون مراجعه به بانک، می توانیم حساب باز کنیم و درخواست تسهیلات کنیم؛ البته همه بانک ها این قابلیت را ندارند. همه بانک های دولتی به این مرحله نرسیدند و امیدوارم در این راه با گام های مؤثر، موفقیت حاصل شود.

دژپسند در ادامه عنوان کرد: برای واگذاری دولتی ها، روش های مختلفی را تجربه کردیم؛ از مذاکره تا مزایده و برخی موارد نیز به چالش هایی منتهی شد. ما روشی را انتخاب کردیم که به مردمی سازی برسیم. وقتی شرکت ها را به بورس می بریم، در محیطی شیشه ای قرار می گیرند و برای همه قیمت یکسان است و در ادامه چهار پالایشگاه را به بورس ارائه می کنیم. 

وی با بیان اینکه «امیدوارم از این فرصت برای توزیع ثروت بین مردم استفاده کنیم» یادآور شد: روند عرضه صندوق های ای تی اف ادامه دارد و از دولت مجوز گرفتیم بتوانیم این مهم را تکثیر کنیم.

عرضه اولیه ۵۰ شرکت خصوصی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره گفت: برای واگذاری ها تا پایان سال برنامه داریم و واگذاری ها، دولتی و خصوصی است. بر اساس مصوبه و تفاهم‌نامه با وزارت صمت ۵۰ شرکت در بورس عرضه اولیه می شوند. تا پایان سال حداقل ۵۰ شرکت را در این بخش داریم و تا پایان آذر ۷ شرکت دولتی را وارد بازار سرمایه کرده و ۱۸ شرکت دولتی دیگر را نیز آماده عرضه در بازار سرمایه خواهیم کرد.  به گفته دژپسند، ۱۰ صندوق پروژه تا پایان شهریور در بورس عرضه می شود.

وی ادامه داد: با وزارت راه ۱۲ طرح را کاندیدای توزیع دار در بازار سرمایه کردیم و در واگذاری ها تنوع دادیم. کسی که وارد بازار سرمایه می شود با تنوع عرضه های اولیه بازار روبرو می شود.

پذیره نویسی شرکت سهامی عام را نیز انجام خواهیم داد و برنامه ما برای هفت ماه باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم، این است که موارد یادشده را به سهولت پوشش دهیم.

سالم ترین منبع درآمدی دولت مالیات است

دژپسند اظهار کرد: در بخش ثبت مجوزها توانسته ایم از ۵۸ روز کاری به ۴ روز برسیم و برای پنجره واحد نیز سامانه ای را تأسیس می کنیم که این مهم، الکترونیکی و فیزیکی دنبال شود. در وزارت اقتصاد و دارایی برای کسب و کار به دنبال این هستیم که گام ها را سریع تر برداریم و مقررات زاید را حذف کنیم.

وی تصریح کرد: سالم ترین منبع درآمدی دولت مالیات است و باید فرهنگ مالیاتی درستی پیدا کنیم. باید بدانیم این پول، صرف امنیت و روشنایی خیابان و بهداشت و دفاع و... می شود و معتقدم به سهولت، این خواسته قابل تحقق است و واحدهای صنفی و شورای اصناف خوب پیش رفتند.

 وزیر اقتصاد درباره اصلاح ساختار بنگاه های دولتی بر اساس اصل ۴۴، گفت: برای پذیرش در بورس، الزامات آنرا باید رعایت کنیم. تصمیم ما این است تا جایی که مقدور است بنگاه ها را از طریق بورس عرضه کنیم و این روش واگذاری، فواید بی شماری دارد و اگر مجبور باشیم، از طریق مزایده واگذاری ها انجام می شود. بورس، محیط شفاف و آرام و مطمئن است و همه فشرده کار می کنند تا شرکت های غیر بورسی را بورسی کرده و به این مکانیزم برسیم. بورس هم یک نوع مزایده است و محیط شفاف رقابتی برای نظام فواید بسیاری دارد.

اصل ، کوچک سازی دولت است

دژپسند توضیح داد: معتقدم کسب درآمد از واگذاری ها اولویت چندم ماست و اصل این است که دولت را کوچک کرده و به بخش خصوصی بپردازیم. امروز در این شرایط نفتی، دولت برای پوشش هزینه ها به منابع مالی نیاز دارد و آیا فروش شرکت ها از این روش درست است یا فروش دارایی ها؟ ما با یک کار چند هدف را پوشش می دهیم و اگر دولت به دنبال حداکثر کردن درآمد بود، آیا به دنبال ای تی اف می رفت؟ ما به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم. ما هدف درآمدی داریم اما اولویت های ما نشان می دهد که دولت، فقط در بند تأمین مالی نیست و در ای تی اف ما ۲۰ درصد تخفیف می دهیم.

وی تأکید کرد: اقتصاد دارد سالم می شود و بیش از ۹۰ درصد تأمین مالی دولت با حوزه های در ارتباط با وزارت اقتصاد است و امیدوارم بودجه بدون یک ریال از نفت اداره شود.

" گمرک همراه" محقق می شود

وزیر اقتصاد درباره اقتصاد هوشمند نیز گفت: وقتی برنامه وزارت را دادم، به تشکیل اقتصاد هوشمند اشاره کردم که فراتر از اقتصاد دیجیتال است. انسانی که در این اقتصاد قرار گیرد، خلاق است. در این نگاه، وقتی ملک خریداری می کنید به سازمان مالیاتی مراجعه نمی کنید و دیگر برای گرفتن کد اقتصادی ۵۵ روز زمان صرف نمی کنید. در گمرک، امروز در حال رسیدن به گمرک همراه هستیم. در بخش بیمه نیز کاغذها جمع شده است و در بانکداری نیز این اتفاقات رخ داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها