زعفران

نزدیک به دو سال است که از ورود زعفران به بورس کالا و قرارداد های آتی می گذرد و رفته رفته این بازار توانسته است به جایگاهی رسمی برای تجار و کشاورزان و فضایی شفاف برای آگاهی از قیمت روز زعفران تبدیل شود.

به گزارش کالاخبر به نقل از صدای بورس، نزدیک به دو سال است که از ورود زعفران به بورس کالا و قرارداد های آتی می‌گذرد و رفته رفته این بازار توانسته است به جایگاهی رسمی برای تجار و کشاورزان و فضایی شفاف برای آگاهی از قیمت روز زعفران تبدیل شود.

در سال جاری متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح بازار نقدی زعفران توسط دولت و عدم حمایت از تجار و همچنین بیماری کرونا که به سبب آن مشکلاتی برای صادرات به وجود آمده، زعفران زیادی بر روی دست کشاورزان باقی مانده است.

در این میان اما رئیس جدید تعاونی روستا که در تیر ماه سال جاری از طریق رسانه ملی قول افزایش قیمت ها و رسیدن به قیمت های دوبرابری را داده بود، بازار نقدی زعفران وآتی دستخوش فشار روانی شد و قیمت‌ها در مدت کوتاهی افزایش یافت و به کانال ۱۷ هزار تومانی نیز در آتی کالا رسید. اما به علت آنکه دلیل منطقی برای حرف ایشان وجود نداشت و عملاً در بازار نقدی برنامه ای مدون برای حمایت از کشاورزان وجود نداشت، قیمت ها در مدتی کوتاه مجدداً فاز نزولی به خود گرفت.

لازم به ذکر است که در یک سال گذشته جو غالب زعفران اکثرا نزولی بوده است و با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و همچنین باقی ماندن ۶۰ تن زعفران بر روی دست تعاونی روستا، انتظار می رود قیمت ها با نزدیک شده به آبان ماه ریزش بیشتری را در بازار تجربه کنند. آتی کالا نیز همچنان در روند نزولی فرسایشی به سر می برد. در معاملات گواهی زعفران نیز طلای سرخ از بیشترین حجم معاملات برخوردار بوده و به محدوده حمایتی ۹۵۰۰ تومان واکنشی خوبی نشان داده است. حجم معاملات در دو کالای دیگری که در آتی معامله می شوند یعنی پسته فندقی و زیره سبز بسیار کمتر از زعفران می باشد. اما در بازار پسته فندقی، افزایش قیمت ها در بازار نقدی سبب افزایش قیمت های سررسید های اتی گردید تا جایی که اخرین سررسید به کانال ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد.

بازار گواهی سکه طلا نیز با بسته شدن آتی سکه از دو سال پیش با رونق کمی مواجه بوده است. همچنین محدود کردن درصد نوسان گواهی سکه طلا در بورس کالا سبب شده است که عملا کارایی این بازار از بین برود. امید است با راه اندازی مجدد معاملات آتی سکه، سبب رونق هر چه بیشتر معاملات گواهی های سکه طلا نیز باشیم.

*حسن میثمی- مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها