انبار

«کالاخبر» در گزارش هایی سریالی برگرفته از گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در خصوص آسیب شناسی نظام انبارداری در ایران، خلاصه ای از تجربیات کشورهای موفق در حوزه نظام انبارداری را مرور می کند.

در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص آسیب شناسی نظام انبارداری در ایران عنوان شده که به منظور تدوین پیش نویسی جامع و یکپارچه در زمینه نظام انبارداری در ایران، شناخت فضای نظام انبارداری در جهان امری ضروری است. همچنین در این گزارش آمده است که تجربیات و ظرفیت های بورس کالای ایران در زمینه انبارداری و سیستم قبض انبار، فرصتی برای ایجاد نظام یکپارچه انبارداری و به روز رسانی قانون انبار در کشور به شمار می رود. 
به گزارش اختصاصی «کالاخبر» در گزارش دوم، قصد داریم به بررسی تجربه کشور آرژانتین در حوزه نظام انبارداری بپردازیم که شرح آن در ادامه آمده است.
آرژانتین در ۳۰ سپتامبر ۱۹۱۴ قانون گواهی سپرده کالا را تصویب کرد که براساس آن، سیستم فعلی مقررات انبار و قبض انبار این کشور به وجود آمد. بخش کشاورزی آرژانتین اهمیت بالاتری نسبت به سایر بخش های اقتصادی این کشور دارد. زیرا حدود نیمی از ارزش صادرات آرژانتین در این بخش تامین می شود و به طور مستقیم ۱۸ تا ۲۲ درصد از نیروی کار آرژانتین در بخش کشاورزی فعالند. در این راستا دامنه قانون گواهی سپرده نیز شامل محصولات کشاورزی، دامی، جنگلداری، معدنی و تولیدات داخلی سپرده شده در انبار است و مسئولیت نظارت و اجرای این قانون با وزارت کشاورزی، دام و شیلات آرژانتین است.
قانون گواهی سپرده کالا به وزارت کشاورزی قدرت و اختیار بررسی تضامین ارایه شده توسط انبارهای خواهان مجوز، بازرسی انبارها جهت انطباق با قانون، موافقت یا رد درخواست مجوز و همچنین لغو مجوز در صورت نقض تعهدات انبار را می دهد. طبق قانون گواهی سپرده کالا در آرژانتین، انبارهای دارای مجوز، حق خرید یا فروش محصولات کشاورزی، مشابه آنچه در قبض انبار و گواهی سپرده کالا صادر شده را ندارند و مجازات نقض این قانون، ابطال مجوز انبار است. به این ترتیب نگهداری کالاهایی که احتمالا اثر منفی بر محصولات گواهی سپرده می گذارند در همان مکان یا مکان مجاور، ممنوع است.
انبارهای دارای مجوز باید سطح مشخصی از تضمین که توسط وزارت کشاورزی تعیین شده بین حداقل ۱۰ هزار پزو و حداکثر ۱۰ درصد سرمایه انبار را ارایه دهند و همچنین باید کالاهای سپرده شده را در برابر آتش سوزی در سطح مشخصی که وزارت کشاورزی تعیین کرده است، بیمه کنند. مدیران انبار در مدت زمان نگهداری کالاهای ذخیره شده در انبار، باید مراقبت های ویژه ای برای جلوگیری از خراب شدن محصولات در نظر بگیرند، به نحوی که فرض کنند این کالاها متعلق به خودشان است و به صاحبان کالا اجازه بازرسی از انبارها را بنا به درخواستشان بدهند.
آرژانتین از سیستم قبض دو قسمتی استفاده می کند؛ قبض انبار که بیانگر مالکیت محصولات سپرده شده است و گواهی سپرده کالا که بیانگر حق رهن در آن محصولات است. قبض انبار و گواهی سپرده کالا می توانند به طور جداگانه با پشت نویسی معامله گردند. همچنین محصولات سپرده شده تنها با ارایه همزمان گواهی سپرده و قبض انبار ترخیص می شوند. آرژانتین به دارندگان گواهی سپرده کالا در صورت نکول بدهکار بعد از ۱۰ روز اعلان عمومی، اجازه حراج محصول را براساس آیین دادرسی خارج از دادگاه می دهد. قانون مجازاتی از قبیل لغو مجوز، جریمه و حبس را برای تخطی از قوانین و مقررات انبار و قبض انبار تعیین کرده است.
سیستم قبض انبار و گواهی سپرده کالای آرژانتین نزدیک به صد سال است که در این کشور اجرا می شود و نمونه موفق سیستم انبارداری و قبض انبار در میان کشورهای مختلف است. با این حال، اصلاحات در جهت بهبود سیستم گواهی سپرده کالا به عنوان تسهیل کننده اعتبارات بخش کشاورزی مدنظر این کشور است. اخیرا اصلاحات شامل کوتاه کردن زمان اعلان عمومی برای حراج و ایجاد مجازات های جامع تر نیز پیشنهاد شده است. هریک از این اصلاحات به طور بالقوه می تواند باعث افزایش شفافیت و اعتماد وام دهندگان به سیستم قبض انبار آرژانتین شود و تامین اعتبار کشاورزی را بیشتر فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها