ترامپ بايدن

فعالان بازارهای کالایی جهان، این روزها در سردرگمی به سر می‌برند. رقابت شانه‌به‌شانه ترامپ و بایدن که در نتایج اولیه انتخابات اعلام شده، این دغدغه را تقویت کرده که پیروزی هر یک از دو نامزد چه تأثیری بر بازارهای کالایی خواهد داشت؟ کالاخبر در این گزارش به بررسی بازارهای کالایی دنیا و ایران در صورت برنده شدن هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته که در ادامه می خوانید.

سناریوی اول: پیروزی احتمالی ترامپ

به گزارش اختصاصی کالاخبر، سناریوی اول این است که دونالد ترامپ پیروز انتخابات در امریکا شود. انتظار می‌رود با انتخاب او برای یک دوره چهارساله دیگر، سیاست‌هایی چهار سال گذشته کاخ سفید، ادامه یابد. «فایننشال تایمز» در این زمینه نوشته است: «دونالد ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری خود سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه کشورهای بزرگ صادرکننده نفت یعنی ونزوئلا و ایران در پیش گرفت و با وضع تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های نفتی، باعث شد تا نفت این کشورها از بازار حذف شود. او باعث افزایش تنش‌های تجاری با چین شد و در مسیر تجارت کالاهای اساسی در دنیا اختلال ایجاد کرد. ترامپ یکی از حامیان اصلی توسعه تولید نفت شیل در امریکا است و به امریکا کمک کرد تا توان تولید و حتی صادرات نفت این کشور رشد کند و به یکی از بازیگران مهم در بازار نفت دنیا تبدیل شود. به همین دلیل انتخاب او می‌تواند برای بازار نفت امریکا مزایای زیادی داشته باشد. حضور او در کاخ سفید باعث افزایش قیمت نفت در بازار می‌شود و با تشدید فشار روی کشورهای صادرکننده نفت، همچنان قدرت امریکا در بازار نفت دنیا را حفظ می‌کند. رشد بازارهای مالی امریکا، افت ارزش پول چین و افت بازارهای مالی در اروپا می‌تواند از نتایج اولیه انتخاب ترامپ باشد.»

علاوه بر این‌ها، پیروزی ترامپ، به دلیل اجرای محدودیت‌های تجاری در عرضه فلزات به‌خصوص فولاد و فرآورده‌های فولادی، زمینه را برای کاهش تجارت فلزات و افت قیمت آن‌ها در بازار جهانی را فراهم می‌کند. ضمن اینکه ترامپ طرحی برای توسعه طرح‌های زیرساختی در کشور ندارد و به همین دلیل رشد تقاضا برای فلزات اساسی در این کشور وجود نخواهد داشت که تأثیر این مساله روی قیمت مشهود خواهد بود و روند نزولی قیمت پیش‌بینی می‌شود.

سناریوی دوم: پیروزی احتمالی بایدن

به گزارش کالاخبر، سناریوی دوم انتخاب جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات برای پست ریاست جمهوری است. او توسعه پروژه‌های زیرساختی را در دستور کار قرار داده است که زمینه را برای افزایش تقاضا برای انواع فلزات به‌ویژه فولاد، مس و نیکل فراهم خواهد کرد و رشد قیمت این فلزات را به همراه می‌آورد. بایدن یکی از حامیان طرح تزریق به اقتصاد در امریکا است که اجرای این سیاست می‌تواندزمینه را برای آرامش در بازار فراهم کند. آرامش در بازار می‌تواند به رشد اقتصادی امریکا و کاهش تقاضا برای طلا و درنتیجه افت قیمت طلا در بازار بیانجامد. از طرف دیگر با اجرای طرح تزریق به اقتصاد که درنتیجه چاپ اسکناس امکان‌پذیر است، افت ارزش دلار در بازار جهانی اتفاق خواهد افتاد و این روند ادامه خواهد داشت.

بایدن در نظر دارد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد و در صورت اجرای این طرح احتمال برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران و بازگشت نفت ایران به بازار وجود دارد. افزایش عرضه نفت ایران به بازار باعث رشد عرضه نفت در بازار و درنهایت کاهش قیمت خواهد شد. این سیاست برای کشوری که قصد فاصله گرفتن از صنعت نفت به دلیل زیان‌های واردشده به محیط‌زیست را دارد، اهمیت بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر کاهش تمرکز امریکا روی تولید نفت می‌تواند تغییر زیادی در الگوی سیاسی دنیا و معادلات قدرت اقتصادی ایجاد کند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها