نادری طلای زرشوران

سرپرست شرکت طلای زرشوران مزایای چندگانه معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا را تشریح کرد.

قرار است معامله گواهی سپرده شمش طلا به زودی در بورس کالای ایران با همکاری ایمیدرو، بانک ملت و معدن طلای زرشوران راه اندازی شود که «کالاخبر» در گفت و گو با محسن نادری سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران به بررسی مزایای این معاملات پرداخته است.  

*مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا برای معدن زرشوران و سرمایه گذاران چیست؟ 
تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق و مزایای کارگران و بالتبع آن افزایش تولید، کاهش هزینه های نگهداری و جابجایی، امنیت حفظ سرمایه برای دارنده اوراق و کاهش فاصله زمانی بین تولید و متقاضی خرید از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا است. همچنین حذف واسطه ها، شفاف سازی و کمک به ثبات قیمت ها، استانداردسازی شمش های طلا براساس ISO۱۷۰۲۵، قابلیت نقدشوندگی بالا، قابلیت خرید به میزان سرمایه خریدار، عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید طلا و ریسک خرید و فروش پایین نیز از دیگر مزایای این معاملات به شمار می رود.

*به نظر می رسد حضور شرکت زرشوران به بازار سرمایه و بهره گیری از ابزارهای نوین مالی در حال پررنگ شدن است؟ 
بله البته با توجه به اینکه شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران ۱۰۰ درصد دولتی بوده و متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است لذا ورود به بازار سرمایه باید از طریق مکانیزم های قانونی انجام پذیرد. 

*استقبال سرمایه گذاران از معاملات گواهی سپرده شمش طلا را چگونه پیش بینی می کنید؟ 
با توجه به گسترش بازار سرمایه درمیان مردم و استقبال از این بازار و با توجه به صدور اوراق ۱۰۰سوتی پیش بینی می شود تقاضای کافی و ۱۰۰درصدی برای فروش گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا وجود داشته باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر امکان خرید شمش های یک کیلویی جهت حفظ ارزش آتی ذخیره و پس انداز مردم وجود ندارد با راه اندازی این معاملات در بورس کالا، امکان خرید طلا برای عامه مردم به میزان سپرده و نقدینگی جامعه فراهم می شود بنابراین پیش بینی می شود در صورت اطلاع رسانی مناسب استقبال مناسبی صورت پذیرد.

*آیا امکان راه اندازی معاملات آتی شمش طلا نیز وجود دارد؟
بله امکان راه اندازی معاملات آتی شمش طلا در بورس کالا وجود دارد که البته ورود یک محصول به معاملات قراردادهای آتی به بررسی های دقیق نیاز دارد اما به نظر می رسد که این امکان وجود داشته باشد.

*طی سال هایی که شمش طلا را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کرده اید آیا از روند معاملات رضایت دارید؟
بله، عرضه محصولات مختلف در بورس کالا مزایایی را به طور همزمان برای تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین اقتصاد کشور به همراه دارد. به عنوان مثال با توجه به لزوم شفافیت اطلاعات عرضه کننده و خریدار در بورس کالا، معامله در آن با اطمینان بین طرفین انجام می شود. چون کالاهای عرضه شده در بورس کالا باید دارای تاییدیه اصالت باشد، لذا خریدار با اطمینان از استاندارد بودن کالای عرضه شده نسبت به خرید اقدام می نماید. همچنین نرخ های عرضه کالاها در بورس کالا عادلانه است، زیرا براساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند. با توجه به وجود اتاق پایاپای بورس، امنیت معاملات در بورس تضمین شده و درصورت تخطی، هریک از طرفین مجبور به پرداخت خسارت طرف مقابل خواهند شد. و در آخر نیز باید اعلام کرد که معامله در بورس کالا یکی از پیشرفته ترین و مکانیزه ترین معاملات دنیا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها