ميرمعيني

با انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و تقویت احتمال منطقی شدن سیاست خارجی آمریکا و پرهیز کاخ سفید از تندروی، بازارهای جهانی امیدوارتر شدند تا بتواند در فضایی دور از تنش به فعالیت خود ادامه دهند. حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه، با پیش‌بینی بهبود اوضاع اقتصاد جهانی معتقد است اگر تنش‌زدایی احتمالی در مناسبات واشنگتن و تهران رخ دهد، وضعیت شاخص‌های بورس ایران از جمله روند مبادلات کالاها در بورس کالا نیز به مسیر مطلوب و توام با رونق خود ادامه می دهد.

به گزارش «کالاخبر»؛ به گفته این کارشناس بازار سرمایه در چنین وضعیتی، بازارهای موازی مثل خودرو، مسکن،طلا و ارز دچار رکود خواهند شد و می‌توان با برنامه‌ریزی، نقدینگی را جذب بازار سرمایه کرد. او در گفت و گو با کالاخبر درباره آینده صنایع فولادی و پتروشیمی نیز توضیحاتی داده که در ادامه می‌خوانید.

*انتخابات آمریکا به پایان رسید و جو بایدن رئیس‌جمهور شد، تأثیر این اتفاق را بر اقتصاد و بورس‌های جهان چگونه می‌بینید؟
قطعاً انتخابات آمریکا و تغییر رئیس‌جمهور بر بازار آن کشور و اقتصاد جهانی تأثیرگذار خواهد بود، هرچند در بازار سرمایه آمریکا ثبات وجود دارد ولی با توجه به این‌که با آمدن بایدن احتمال کاهش تنش بین آمریکا،چین و اتحادیه اروپا زیاد است، شاهد رشد اقتصاد جهانی خواهیم بود و اقتصاد آمریکا نیز بیشتر تقویت خواهد شد. در این میان قطعاً شاخص‌های مالی رشد پیدا خواهند کرد و رونق اقتصادی در دنیا را شاهد خواهیم بود البته اگر شاهد انتشار یک ویروس جدید در دنیا نباشیم. به نظر من چشم‌انداز انتخاب بایدن بر روی اقتصاد جهان مثبت است و بازار کالا نیز نگاه مثبت به نتیجه انتخابات اخیر آمریکا دارد و برهمین اساس، شاخص‌های کالاهای جهانی مانند نفت، پس از پیروزی بایدن، رو به بهبود بوده و انتظار می‌رود، این روند روبه رشد، ادامه یابد.

*آیا تحت تأثیر این جریان در بورس ایران هم تغییری ایجاد می‌شود؟
این اتفاق بر کشور ما نیز تأثیر دارد، البته تأثیرمثبت آن، مشروط به رفتار منطقی و کاهش تنش ها میان دو کشور است. پیروزی جو بایدن می‌تواند اتفاق خوبی تلقی شود و روی اقتصاد کشور ما تأثیر مثبت بگذارد و قطعاً فضای بازار کشور از دوران دونالد ترامپ ضدایرانی و تندرو، بهتر خواهد شد. زیرا انتظار می‌رود،تلاطم‌ها و تنش‌ها بین واشنگتن و تهران کاهش یابد و اگر چنین شود، بازارها و بورس نیز بهبود خواهند یافت و قابل‌برنامه‌ریزی خواهند شد.

* از این فرصت چگونه می‌توان برای ارتقای شرایط بازار سرمایه و بهبود وضعیت اقتصاد کشور بهره برد؟
استفاده درست از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا منوط به چند اتفاق مهم است؛ توافقات احتمالی بین دو کشور و قبول FATF از سوی ایران. همچنین اصلاح سیاست‌گذاری‌ های اقتصادی داخلی که از مهم‌ترین آن‌ها تنظیم بودجه سال بعد است، اثر زیادی بر روی شاخص‌های اقتصادی خواهد داشت. به‌احتمال زیاد در آینده شاهد رکود بازارهای موازی مثل خودرو، مسکن، طلا و ارز خواهیم بود و دولت با برنامه‌ریزی درست باید این نقدینگی را به سمت بازار سرمایه روانه کند. اگر دولت بتواند در پی لغو احتمالی تحریم‌ها، رابطه اقتصادی ایران را با دیگر کشورها بهبود ببخشد، شاهد افزایش سودآوری شرکت‌های فعال در صادرات و واردات خواهیم بود که تأثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد ماخواهد داشت.

*بازارهای مهم جهان مانند بازار فولاد و پتروشیمی تحت تأثیرانتخابات آمریکا قرار گرفته‌اند و واکنش‌های مثبتی به پیروزی نامزد دموکرات نشان داده‌اند. آیا رونق در بازارهای کالایی جهان بر بورس کالایی ایران نیز اثر می‌گذارد؟
به اعتقاد بنده در آینده با یک شیب ملایم شاهد رشد شاخص بورس نیز خواهیم بود. صنایع بر اساس عملکرد شرکت‌ها رشد خواهند کرد که عمدتاً صنایع صادراتی و وارداتی مانند صنعت خودروسازی و پتروشیمی هستند که تحت تأثیر تحریم‌ها با مشکل قطعات مواجه بودند و نمی‌توانستند از ظرفیت‌های خود به‌درستی استفاده کنند. شرکت‌های معدنی هم حتماً در آینده نزدیک به‌عنوان لیدرهای بازار، تغییر دهنده اساسی بازار خواهند بود و بر روی شاخص بورس تغییر زیادی ایجاد خواهند کرد. رشد تولید و فروش ها در بورس کالا نیز به افزایش معاملات کمک می کند و در حوزه فولاد نیز قیمت ها تقریبا منطبق بر قیمت های جهانی البته با دلار نیمایی مبادله می‌شود. با این تفاسیر پیش بینی می شود در صورت گشایش های احتمالی، تمام تولیدکنندگان از جمله فولادسازان با ظرفیت کامل کار ‌کنند و از طریق بورس کالا محصول خود را به فروش برسانند تا با حفظ مزیت رقابتی خود از بازار جهانی نیز عقب نمانند و به این ترتیب شاهد رونق مبادلات بورس های کالایی باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها