محمدرضا کجباف

۲۷ مهر ماه ۹۹ کالای شمش چدن تولید شرکت ذوب آهن اصفهان در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و هفته گذشته برای نخستین بار چدن روی تابلوی معاملات رفت و با موفقیت معامله شد؛ «کالاخبر» به همین بهانه در گفت و گو با محمدرضا کجباف مدیر بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان به بررسی بازار و تولید محصول چدن و اهداف این شرکت برای عرضه این محصول در بورس کالا پرداخته است. 

کجباف مدیربازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در ابتدا به وضعیت تولید چدن اشاره کرد و به «کالاخبر» گفت: مصرف اصلی چدن در ذوب آهن به عنوان محصول میانی جهت تولید محصولات فولاد بوده ولی بنا به تشخیص، نسبت به تولید محصول نهایی در کارگاه ریخته گری به عنوان شمش چدن قابل فروش است. بنابراین میزان تولید این محصول بستگی زیادی به مواد اولیه، شرایط خط تولید و ... دارد. مقدار تولید شده این محصول برای فروش طی چند سال اخیر، در حدود ۶۵هزار تن بوده که فروش این محصول به صورت فله و بارگیری آن توسط مگنت و در موارد خاص چنگک یا لودر بوده است.

عرضه در بورس کالا

کجباف درباره عرضه چدن در بورس کالا اظهار داشت: با توجه به اینکه این محصول و تولید آن توسط ذوب آهن اصفهان به طور کامل در کشور شناخته شده نیست، همچنین برای افزایش گستره بازار این محصول و شفاف سازی عرضه و قیمت و همچنین رقابتی کردن قیمت براساس میزان عرضه و تقاضا، شرکت از سال ۹۸ پیگیر پذیرش این محصول در بورس کالا شد و در اوایل سال ۹۹ موفق به اخذ پذیرش آن شد. اولین عرضه موفق این محصول در بورس کالا در ۱۱ آذر سال جاری  با مقدار ۶۰۰ تن با قیمت پایه ۸۱۵۰۰ ریال برای هر کیلوگرم صورت پذیرفت و معامله شد.

او اضافه کرد: با وجود فروش این محصول در گذشته به صورت معمولی و مستقیم به خریداران و باوجود عدم آشنایی مشتریان با روش خرید از بورس، اما استقبال خوبی از این محصول در عرضه اول آن صورت پذیرفت و پیش بینی می شود با عرضه های متعدد آن در بورس، به تدریج مشتریان چدن به سمت خرید از بورس سوق پیدا کرده و خریداران جدیدی به زمره خریداران این محصول اضافه گردد. همچنین قیمت محصول به صورت رقابتی و شفاف و بر اساس عرضه و تقاضا کشف خواهد شد.

وضعیت بازار و خریداران

مدیربازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان درباره وضعیت بازار چدن گفت: شمش چدن تولید کوره بلند شرکت از کیفیت بالایی برخوردار است و تقاضای مطلوبی در بازار برای این محصول وجود دارد. عمده مصرف خریداران این محصول در صنایع ریخته گری است و مهمترین مصرف کننده این محصول شرکت فولاد مبارکه بوده که به دلیل کیفیت بالا و ثبات آنالیز و بعد مسافت جهت شارژ این محصول در کوره های سبا مورد استفاده قرار می دهد. 

وی با بیان این که تولید چدن همواره ارزش افزوده مناسبی برای شرکت در بر داشته است، افزود: خریداران این محصول از گسترهء نسبتا وسیعی از استان های کشور همچون اصفهان، خراسان، تهران، فارس، آذربایجان، کرمانشاه و .... اقدام به ارسال درخواست به شرکت می نمایند. به دلیل عدم تولید مقدار مشخص، نوسانات شدید قیمت در ماه های اخیر و وجود محصولات مشابه رقابتی در بازار همچون قراضه، شرایط اقتصادی و تولیدی کشور، محدودیت های کف خرید و عدم امکان خرید توسط مصرف کنندگان خرد، تعداد خریداران این محصول در هر مقطع نوسانی است ولی کماکان مطلوبیت و تقاضای کافی برای این محصول وجود دارد. این محصول در مقطعی دو تا سه ماهه در سال ۹۸ و به صورت محدود (به دلیل سقف مبلغ تراکنش های بانکی) به صورت اینترنتی به فروش رفت که در حال حاضر به دلیل قیمت بالای آن میزان خرید بصورت اینترنتی مقرون به صرف نیست.

درباره چدن

مدیربازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان درباره محصول چدن، میزان تولید و مصارف آن گفت: چدن آلیاژهایی از آهن و کربن است که درصد کربن آن بیش از ۲۰ درصد باشد. بیش از ۹۵ درصد وزن چدن را آهن تشکیل می‌دهد و عناصر آلیاژی اصلی آن کربن و سیلیسیم و فسفر هستند. وجه تمایز چدن‌ها و فولادها، میزان کربن موجود در آنهاست به نحوی که آهن حاوی تا ۲ درصد کربن را فولاد و آهن حاوی دو الی ۶٫۶۷ درصد کربن را چدن می‌نامند.

کجباف افزود: چدن‌ها (به غیر از داکتیل) ترد هستند و به دلیل نقطه ذوب پایین، سیالیت، قابلیت ریخته‌گری، ماشین کاری، تغییرشکل ناپذیری و مقاومت به سایش به موادی مهندسی با دامنه وسیعی از کاربرد تبدیل شده و در تولید لوله‌ها، ماشین‌ها، قطعات صنعت خودرو مانند سرسیلندر، بلوک سیلندر و جعبه دنده به کار می‌روند. برای اجزای پیچیده و جدار نازک با تحمل تنش مکانیکی کمتر مانند پوسته ها، محفظه ها، یاتاقان لغزشی، بوش خشک و قطعات گرم به کار برده می شود و همچنین در مدلسازی از چدن خاکستری برای صفحه مدل، مدل های کوچک و قالب های فلزی نیز استفاده می کنند. برای ساخت پل، لوله‌ها، درپوش چاه‌های خیابان، ماشین آلات و بسیاری چیزهای دیگر استفاده می‌شود. شکل توسعه یافته اش به عنوان خرپای سقف، شاغول کردن، خطوط گازی و هم چنین پنجره‌های دکوراتیو استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها