آتی

معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران طی بازه ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۹ با انعقاد ۱۱ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۶۳ قرارداد آتی به ارزشی بیش از ۱۶۱ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریالی به پایان رسید.

به گزارش «کالاخبر»؛ در جریان معاملات دوره زمانی مذکور، این تعداد قرارداد آتی با حضور بیش از ۴۹۶ هزار معامله گر بر پایه ۴ دارایی زعفران نگین و پوشال، پسته و زیره سبز و در ۲۴ سررسید معاملاتی منعقد گردید.

معامله گران بیشترین تعداد قرارداد را در سررسیدهای فعال قرارداد آتی زعفران نگین منعقد کردند. به طوری که تعداد ۱۱ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۹ قرارداد تنها در ۶ سررسید معاملاتی بر پایه زعفران نگین منعقد شد تا این دارایی پایه، ۹۷ درصد از حجم کل معاملات را در قبضه خود در آورد.

ارزش این معاملات به رقم ۱۳۲ هزار و ۹۵۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال رسید که دربرگیرنده ۸۲ درصد ارزش کل معاملات بازار آتی در دوره مذکور بود.

انعقاد تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۷ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز ارزشی بیش از ۹۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال را رقم زد.

در این دوره، ۲۰۲ هزار و ۴۲ قرارداد آتی پسته نیز در حالی توسط معامله گران منعقد گردید که ارزشی بیش از ۲۷ هزار و ۳۵۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون ریالی را به ثبت رساند. براساس این آمار معاملاتی، پسته نیز با سهم ۱۷ درصدی از حجم و سهم ۲ درصدی از ارزش کل قراردادهای منعقده پس از زعفران نگین بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داد.

گفتنی است، معامله گران در ۶ سررسید معاملاتی قرارداد آتی زیره سبز نیز در مجموع ۳۲۲۳ قرارداد را به ارزشی نزدیک به ۱۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال منعقد کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها