به گزارش رویترز، افت ۸ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی به ۵ دلیل رخ داده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی رویترز قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون ۸ درصد و در ۱۲ ماه گذشته نیز بیش از ۱۶ درصد کاهش داشته است که این افت به پنج دلیل رخ داده است.

نخستین علت برای از دست رفتن درخشش و جذابیت طلا برای سرمایه گذاران بین المللی، نقش بانک های مرکزی جهان بر تعیین قیمت دارایی ها بوده است. بانک های مرکزی جهان با تغییر نرخ بهره ، عملا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت دارایی های مختلف به خصوص ارزش سهام دارند که این مساله موجب کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار طلا شده است.

عامل دوم که موجب کاهش شدید قیمت طلا شده است، فقدان فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی است. کاهش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و در حال توسعه موجب شده تا نرخ بهره نیز کاهش یابد و به تبع آن نرخ تورم نیز در اقتصاد جهانی با کاهش روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، عامل سوم نیز افت شدید تقاضای طلا از سوی بانک های مرکزی جهان است. کشورهای در حال توسعه و نوظهور طی ماه های گذشته تقاضای کمتری برای خرید طلا داشته اند.

عامل چهارم این است که ارتباط منطقی بین قیمت طلا و شوک های سیاسی از بین رفته است؛ قیمت طلا همواره در گذشته تحت تاثیر شوک های سیاسی با افزایش روبرو می شد که امروز این فرآیند به حداقل رسیده است. اما عامل آخر، افت شدید قیمت طلا هنوز برای بازگرداندن سرمایه گذاران به بازارهای بین الملی کافی نبوده و سرمایه گذاران همچنان منتظر کاهش بیشتر نرخ اونس هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها