فولاد

ایران در تولید فولاد پس از ازبکستان و مولداوی که تولید ناچیزی دارند جایگاه سوم جهانی را از نظر "رشد" به دست آورد. مجموع تولید شمش فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۹ میلیون تن رسید که درمقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳.۴ درصد بالاتر است. کشورمان در همین حال در سال گذشته عنوان دهمین تولیدکننده فولاد را به دست آورد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایمیدرو، انجمن جهانی فولاد با انتشار تصویری از وضعیت تولید فولاد در سال گذشته میلادی، اعلام کرد متوسط رشد تولید ۶۴ کشور عضو این نهاد در دوازده ماه سال قبل معادل منفی ۹دهم درصد بوده و به یک میلیارد و ۸۲۹ میلیون تن رسیده در حالی که تولید سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۸۴۶ میلیون تن رسیده بود.

در همین حال تولید فولاد ایران در سال ماقبل میلادی به ۲۵.۶ میلیون تن رسیده بود که در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۳.۴ درصدی به ۲۹ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید. یکی از مهمترین دلایل رشد، توسعه طرح های فولاد با مشارکت بخش خصوصی و با راهبری ایمیدرو بوده است.

کشورمان طبق رده بندی انجمن جهانی فولاد در جایگاه دهم تولید (طی سال ۲۰۲۰) ایستاد که بالاتر از اوکراین، ‌ایتالیا و مکزیک است. پیش از ایران، برزیل با تولید ۳۱ میلیون تنی،‌ در رتبه نهم قرار دارد.

طی مدت مورد بررسی کشور مصر نیز با تولید ۸.۲ میلیون تنی همین میزان رشد را تجربه کرد. ازبکستان با رشد ۴۲.۶ درصدی و مولداوی با افزایش ۱۸.۷ درصدی به عنوان دو کشور عضو C.I.S در طول دوازده ماه سال گذشته به ترتیب ۹۵۰ هزار تن و ۴۶۵ هزار تن فولاد خام تولید کردند.

رشد تولید ۱۹ درصدی ایران در ماه پایانی ۲۰۲۰

ایران در ماه پایانی سال گذشته (دسامبر) نیز با رشد ۱۹.۲درصدی، افزون بر ۲.۶ میلیون تن انواع شمش فولاد تولید کرد. این در حالی است که متوسط رشد تولید ماه دسامبر گذشته ۵.۸درصد اعلام شد. تولید کل اعضای انجمن جهانی فولاد در ماه مورد اشاره به ۱۶۰.۸ میلیون تن رسید.

افت تولید بزرگان آسیایی

چین به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده جهان،‌ در مدت مورد بررسی با رشد ۵.۲درصدی، یک میلیارد و ۵۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. هند و ژاپن به ترتیب با تولید ۹۹.۵ میلیون و ۸۳.۱ میلیون تن در جایگاه دوم و سوم جهانی قرار گرفتند با اینحال کره، ژاپن و هند به عنوان بزرگان این صنعت به ترتیب با کاهش ۶درصد،‌۱۶.۲درصد و ۱۰.۶درصد، روند نزولی تولید را تجربه کردند.

اتحادیه اروپا نیز با تولید ۱۳۸ میلیون تنی، متوسط کاهش ۱۱.۸درصدی را به ثبت رساند اما دیگر کشورهای اروپایی با تولید ۳۸ میلیون تنی، رشد ۳.۹درصدی را تجربه کردند. از سوی دیگر امریکای شمالی با کاهش ۱۵.۵درصدی، ۱۰۱ میلیون تن فولاد خام تولید داشتند.

امریکای جنوبی نیز با تولید ۳۸ میلیون تنی، با کاهش ۸.۴درصدی مواجه شد. عربستان، قطر و امارات متحده عربی به عنوان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ترتیب کاهش تولید ۵.۱درصدی، ۵۲.۴ درصدی و ۱۸.۲درصدی را به ثبت رساندند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها