بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه، نحوه معاملات به روش مناقصه در بورس کالای ایران را تشریح کرد. به گفته رسول علی محمدی، ماهیت معامله به روش مناقصه این است که شرکت هایی که برای عرضه کالای مورد نظر یک خریدار، آمادگی دارند برای فروش محصولشان با سایر عرضه کنندگان رقابت می کنند که این روند به معنای کاهش قیمت و به نفع خریداران است. در این زمینه هرچه یک تولید کننده، مواد اولیه خود را با قیمت کمتری بخرد، هزینه تولید هم کمتر خواهد شد و در نهایت قیمت نهایی برای مصرف کننده هم کاهش می‌یابد.

به گزارش «کالاخبر» رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا گفت: معاملات تاکنون بر مبنای مزایده بوده است و فروشندگان کالا (تولیدکننده یا تامین کننده) به عنوان عرضه کننده اطلاعات را احراز می‌کنند و خریداران با استفاده از بررسی این اطلاعات و قیمت عرضه شده درخواست می‌دهند.

وی ادامه داد: در این شیوه، دو حالت ایجاد می‌شود، یا میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد که در این صورت اگر خریداران بر اساس قیمت اعلام شده حاضر به خرید باشند با هم به توافق می‌رسند و یا اینکه تقاضا از عرضه بیشتر باشد. در این صورت فرایند مزایده و حراج شکل می‌گیرد. به این شکل که هر خریداری که قیمت‌های بالاتری پیشنهاد بدهد، کالا را دریافت می‌کند تا جایی که میزان این عرضه براساس قیمت‌های بالاتر به اتمام برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص طرح جدید بورس کالا یعنی معاملات مناقصه اظهار کرد: اکنون یک باب جدیدی ارائه شده که دقیقا برعکس مزایده است. به صورتی که ابتدا خریدار به عنوان درخواست کننده اطلاعات کالا یا خدماتی را که می‌خواهد دریافت کند، در بورس ارائه می‌دهد سپس کسانی که توانایی فروش با شرایط خریدار را دارند توافق می‌کنند.

او افزود: برای اینکه فروشنده برنده مناقصه باشد، باید از قیمت پایه مطرح شده کمتر پیشنهاد دهد تا در فرآیند رقابت قرار گیرد و برنده شود.

علی محمدی درباره میزان تاثیر قیمت‌های پایین مناقصه بر قیمت‌های نهایی مصرف کننده تشریح کرد: ماهیت مناقصه این است که هرچه ارزان‌تر به فروش برسد، قرارداد شکل می‌گیرد و در کل به نفع خریدار است. به عنوان مثال هرچه یک تولید کننده، مواد اولیه خود را با قیمت کمتری بخرد هزینه تولید هم کمتر خواهد شد و در نهایت قیمت نهایی برای مصرف کننده هم کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: مناقصه روشی ابداعی نیست و در خارج از بورس در حال اجراست. ابهاماتی که در مناقصات بیرونی انجام می‌شود این است که خریداران اغلب با آشنایان خود تبانی می‌کنند. اما بورس بازار شفافی است و بحث رانت، اطلاعات نهانی و رقابت ناسالم را می‌تواند از بین ببرد.

علی محمدی در پایان اشاره کرد: مناقصه بازار نوپایی است و نیازمند این است که صلاحیت‌هایی در نظر گرفته شود و رفع ابهاماتی صورت گیرد. همانطور که بازار مزایده نیز روز به روز در حال تکامل و اصلاح شدن قوانین هستیم.
نحوه انجام معامله به روش مناقصه

به گزارش کالاخبر، پیش از این نیز جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در تشریح فرآیند معاملات مناقصه در بورس کالا گفته بود: تاکنون در بورس کالا اطلاعیه عرضه منتشر می شد و براساس این اطلاعیه، خریداران اقدام به شرکت در مزایده و خرید کالاها می کردند اما از این پس اطلاعیه مناقصه نیز منتشر خواهد شد و در این اطلاعیه، خریدار کالا اعلام خواهد کرد که تمایل به خرید چه کالایی و با چه مشخصاتی را از بورس کالا دارد؛ به دنبال انتشار این اطلاعیه مناقصه، شرکت هایی که برای عرضه کالای مورد نظر در بورس پذیرش شده اند می توانند در مناقصه شرکت کنند.

فلاح تصریح کرد: در روش مزایده، رقابت قیمت به سمت قیمت های بالاتر بود و فردی که قیمت بالاتری را اعلام می کرد برنده مزایده می شد اما در مناقصه عکس این اتفاق حاکم است و برنده مناقصه شرکتی خواهد بود که حاضر به فروش کالا با قیمت پایین تری باشد؛ همچنین پس از آنکه برنده مناقصه تعیین شد، وارد فرآیند تسویه و تحویل معاملات می شویم که این فرآیند در معاملات مناقصه مشابه معاملات مزایده بوده و دستورالعمل یکسانی دارد.

فلاح مزایای معاملات به روش مناقصه را چنین تشریح کرد: در روش مزایده عرضه کننده، کالای خود را معرفی و به فروش می گذارد و خریداران مجبور به پذیرش شرایط اعلام شده از سوی عرضه کننده هستند اما در روش مناقصه، شرایط را خریدار تعیین می کند. در اینجا اگر رقابتی شکل بگیرد به سمت افزایش قیمت نبوده و این به نفع خریدار است چراکه رقابت بین عرضه کنندگان بوده و شرایط را به سمت کاهش قیمت ها پیش خواهد برد؛ درحالی که در روش مزایده، رقابت خریداران را شاهد هستیم. از این رو در این روش دست مزایده گزار که متقاضی خرید کالا است باز گذاشته شده و می تواند شرایط معامله را براساس نیازهای خود تعیین نموده و مناقصه را برگزار کند.

وی افزود: از سوی دیگر در روش مزایده معمولا عرضه کنندگان محدود و در مقابل خریداران زیادتر هستند درحالی که در اقتصاد ما برخی کالاها، عرضه کنندگان متعددی داشته و خریداران آنها محدود هستند در نتیجه درمورد این کالاها مناقصه می تواند روش بهتری نسبت به مزایده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها