صالح آبادی

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به آنکه دولت با کسری منابع مواجه است، یکی از راه های تامین این کسری بودجه می تواند مزایده املاک دولت در بورس کالا به شیوه ای شفاف و به دور از تشریفات زاید اداری باشد.

علی صالح آبادی در گفت و گو با «کالاخبر» به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ "تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها" اشاره کرد و اظهار داشت: بورس کالا با توجه به آنکه میزبان عرضه مستمر کالاها و مواد اولیه و همچنین ابزارهای مالی کالایی است، نقش مهمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ خواهد داشت البته در صورت نگاه دستوری سیاستگذاران به روند بازار و قیمت ها بازهم با چالش در حوزه تنظیم بازارها مواجه خواهیم شد.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید از شفافیت داده های معاملاتی کالاها در بستر بورس بهره برد، افزود: با توجه به وجود شفافیت در معاملات بورس کالا، افزایش قیمت کالایی در بازار، نشان از کمبود عرضه است که به دنبال آن سیاستگذاران و تولیدکنندگان باید به دنبال رفع آن و رشد عرضه ها پیش روند و به هیچ عنوان نباید شاهد سرکوب قیمت ها در بازار باشیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: التزام به قواعد بورس کالا که قیمت ها در این بازار به صورت شفاف و رقابتی تعیین می شود می تواند نقش مفیدی را در تحقق شعار سال و حمایت از تولید کشور داشته باشد و زمینه گستردگی رقابت در بازار را با شفافیت  فراهم خواهد کرد.

کمک ابزارهای مالی بورس کالا در شفافیت اقتصادی

وی به کمک ابزارهای مالی بورس کالا در شفافیت اقتصاد تاکید کرد و گفت: هر یک از ابزارهای مالی بورس کالا نقش متفاوت و مثبتی را برای صنایع کشور ایفا می کنند و می توان از طریق این ابزارها شاهد بهبود روند معاملات بازارها، تامین مالی تولید و پوشش ریسک های قیمتی باشیم.

وی در ابتدا به کارکرد اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این ابزار در بورس کالا به عنوان ابزاری برای تامین مالی به شمار می رود و اوراق بهاداری است که شرکت ها با انتشار آن، مسیری هموار را برای تامین منابع مالی بخش تولید انتخاب می کنند.

صالح آبادی ادامه داد: اوراق خرید دین دیگر ابزار تامین مالی در بورس است که تولیدکنندگان با وجود فروش نسیه محصولاتشان به نفع خریداران اما امکان تامین مالی خود را با انتشار اوراق خرید دین مهیا می کنند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار قرارداد آتی را به عنوان دیگر ابزار مورد استفاده در بورس کالا معرفی کرد و گفت: قراردادهای آتی ایفا کننده دو نقش مهم در بازار است، نخستین نقش آن کشف بهینه قیمت و نقش دیگر آن پوشش ریسک قیمتی در آینده است.

به گفته وی، چنین ابزاری با دو نقش مهم به طور حتم کمک کننده به صنایع خواهد بود و با توسعه دارایی های این بازار می توان شاهد تاثیر مثبت آن در اقتصاد باشیم.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: امکان بهره برداری از این ابزارها در بورس کالا جهت کشف مستمر و شفاف قیمت، پوشش ریسک های قیمتی، تامین مالی و ایجاد شفافیت است و می توان برای کسب این مسایل از چنین ابزارهای مالی استفاده کرد.

لزوم توسعه و افزایش عمق ابزارهای مالی

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازارهای مختلفی مانند بورس کالا و بورس اوراق بهادار از ظرفیت های خوبی برای گسترش برخوردارند و می توان ابزارهای مختلف را در این بازارها با نگاه های مختلف طراحی و راه اندازی کرد و عمق بخشید.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: با وجود این حجم نقدینگی در کشور، امکان جذب بیشتر نقدینگی به ابزارهای مالی بازار سرمایه در جهت رشد تولید وجود دارد و این دست اقدامات از الزامات توسعه اقتصادی کشور است.

عرضه اموال مازاد دستگاه های دولتی در بورس کالا

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه اکنون دستگاه های دولتی در کشور اموال مازاد زیادی را تحت اختیار خود دارند، گفت:  با توجه به شرایط فعلی در بحث فروش نفت، دولت با کسری منابع مواجه است و در این میان یکی از راه هایی که می توان از طریق آن حرکت جهادی انجام داد، مزایده اموال یا املاک دولت در بورس کالا به شیوه ای شفاف است.

وی ادامه داد: اموال دولتی باید به دور از تشریفات زاید اداری که در کشور وجود دارد و با مکانیزمی سهل و آسان وارد بورس کالا شوند، در نهایت در این بازار به مزایده گذاشته شود و به فروش برسد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه اگر این اتفاق رخ دهد بخش مهمی از کسری بودجه دولت از طریق این اموال جبران می شود، افزود: این موضوع به دلیل وجود شفافیت در قیمت و معاملات در بورس کالا فقط از طریق این بازار امکان پذیر است.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تامین بودجه، موضوع مهمی برای دولت است و عرضه املاک دولت و نهادهای مرتبط در بورس کالا می تواند گزینه ای مناسب در این حوزه باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها