محسن علیزاده کمیسیون اقتصادی

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه مجلس موافق طرح وزارت راه برای عرضه املاک اشخاص حقیقی در کنار املاک دولتی در بورس کالاست، گفت: با رونق معاملات این املاک در بورس کالا، قیمت های متناسب با هر منطقه به صورت شفاف اعلام شود و از این طریق، میانگین قیمتی در هر منطقه از تهران یا کشور به صورت شفاف مشخص شده و متناسب با آن معامله صورت می گیرد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت و گو با «کالاخبر» به وجود رکود در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته با افزایش بسیار زیاد نرخ مسکن و اجاره بها مواجه بودیم.

وی با تاکید بر دلیل این افزایش قیمت ها اظهار داشت: بسیاری از واحدهای مسکونی خالی از سکنه داشتیم که مالکان آن ها را در بازار عرضه نمی کردند، این افراد مسکن در کشور را تبدیل به یک کالای مصرفی کرده اند.

علیزاده خاطرنشان کرد: همین موضوع سبب شکل گیری سوداگری عظیمی در این بازار شد و این امر باعث تحت تاثیر قرار گرفتن بازارهای موازی از این موضوع شد.

مالیات سنگین در انتظار خانه های خالی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد: مالکان منتظر بودند تا کالای خود را با دو برابر قیمتی که خریداری کرده بودند به فروش برسانند که این موضوع به عنوان تهدیدی جدی در بازار محسوب شده است.

وی به اقدامات مجلس برای اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع به کار مجلس، برای ممانعت از چنین مسایلی طرح مالیات بر خانه های خالی را در دستور کار قرار داد که دو فوریت آن تصویب شد، جزییات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در انتها پس از ارائه به شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ شد.

علیزاده تاکید کرد: اکنون هر خانه ای که خالی از سکنه باشد، باید ماهانه متناسب با عرف اجاره بهای همان ماه تا دوبرابر مالیات دهند، یعنی اگر یک واحد دو خوابه در نقطه ای از تهران که اجاره بهای آن دو میلیون تومان است خالی از سکنه باشد، مالک باید تا چهار میلیون تومان مالیات دهد و گاها جریمه آن تا چند برابر هم افزایش پیدا می کند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان اینکه همین مسایل و رکود نسبی بازار و کاهش انتظارات تورمی باعث شد تا میزان عرضه مسکن در کشور با افزایش همراه شود، خاطرنشان کرد: زمانی که عرضه مسکن با افزایش همراه می شود به همان میزان باید تقاضا افزایش یابد در غیراینصورت شاهد رکود خواهیم بود.

راه اندازی تابلوی مسکن در بورس کالا

وی در ادامه به عرضه مسکن در بورس کالا اشاره کرد و افزود: به دنبال چنین مسایلی اقدام به راه اندازی تابلوی مسکن در بورس کالا کردیم تا مسکن با ساز و کار قوی در این بورس به صورت متری یا واحدی عرضه شود و در آنجا با قیمت های شفاف مورد معامله قرار گیرد.

علیزاده با بیان اینکه مجلس ۱۰۰ درصد موافق عرضه مسکن در بورس کالا است، گفت: در بورس کالا متقاضیان می توانند به صورت خیلی شفاف قیمت ها را مشاهده و در نهایت اقدام به معامله کنند و براساس ساز و کارهای موجود در این بورس، دیگر امکان سوداگری عجیب برای هیچ فردی و کشف قیمت های کاذب وجود ندارد.

مجلس موافق بورسی شدن املاک اشخاص حقیقی 

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به گفته های اخیر معاون وزیر راه تاکید کرد: ما موافق ورود اشخاص حقیقی در بورس کالا برای معاملات مسکن هستیم چراکه با این اقدام یک روند منطقی و شفاف قیمت در کشور ایجاد می شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اشخاص حقیقی می توانند املاک خود را به منظور شکل گیری ساز و کار قانونی و شفاف در بورس کالا به فروش برسانند، اظهار داشت: بله، امکان عرضه املاک اشخاص حقیقی در بورس کالا فراهم است و رونق این معاملات باعث می شود تا قیمت های متناسب با هر منطقه به صورت شفاف اعلام شود و از این طریق، میانگین قیمتی در هر منطقه از تهران یا کشور به صورت شفاف مشخص شده و متناسب با آن خرید انجام می شود.

وی به مزایای شفافیت معاملات املاک برای اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: از طریق ابزارهای مالی بورس کالا، می توان نقدینگی بیش از اندازه کشور را به سمت بخش تولید مسکن هدایت و بخش عرضه را تقویت کرد.

رهایی دولت از تشریفات زمانبر

علیزاده در ادامه به مزایای ورود املاک مازاد دولت به بورس کالا و حذف تشریفات مزایده های غیرشفاف و زمان بر اشاره کرد و گفت:  تشریفات مزایده املاک دولتی سدی بر سر راه شفافیت و عدالت در این حوزه است که تابلوی بورس کالا ظرفیت مناسبی برای ایجاد شفافیت و سرعت در این حوزه را دارد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس وجود اطمینان در فعالیت های اقتصادی و تولید را لازمه پویایی اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: یکی از راه های ایجاد اطمینان، تمرکز معاملات کالایی به شیوه ای شفاف و به دور از دخالت های دستوری است که زمین این بازی، بورس کالا است.

حمایت از مردم با فروش متری مسکن

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان فروش متری مسکن از طریق ابزارهای مالی بورس کالا و کمک به خانه دار شدن مردم وجود دارد، گفت: یکی از نقاط قوتی که در بورس کالا برای راه اندازی تابلوی مسکن و عرضه املاک دیده شده است، امکان فروش متری با انتشار اوراق سلف مسکن است که در صورت حمایت نهادهای مرتبط با بازار مسکن، فروش متری مسکن کمک زیادی به خانه دار شدن مردم، حفظ ارزش پول مردم و تعادل بخشی به قیمت های مسکن خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها