• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر: 52797
مس

مس روز دوشنبه به بالاترین سطح در یک دهه گذشته رسید چراکه نگرانی هایی در مورد اختلالات عرضه و تقویت تقاضا در بازار وجود دارد که انتظارات یک بازار محدود را افزایش داد.

به گزارش «کالاخبر»؛ این فلز اصلی انتقال انرژی، در ۲۶ آوریل در بورس فلزات لندن ۹۶۵۰ دلار در هر تن قیمت خورد که در مقایسه با نرخ ۹۵۴۵.۵ دلاری آن در روز جمعه ۲۳ آوریل یک درصد بالاتر بود.

کالانیش در گزارشی اعلام کرده که این قیمت بالاترین سطح از ۲۹ جولای ۲۰۱۱ تاکنون است. در آن برهه مس در بورس فلزات لندن ۹۷۳۰ دلار در هر تن معامله شد.

براساس اعلام گلدمن ساکس این کالا به دنبال افزایش تا سطح ۱۵ هزار دلار تا سال ۲۰۲۵ است زیرا پیش بینی شده تقاضا تا سال ۲۰۳۰ تقریبا ۶۰۰ درصد می شود.

تحلیلگران برآورد کرده اند که میزان تقاضا در سال جاری به ۱.۲۲ میلیون تن برسد و تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۵۶ میلیون تن رشد کند و سپس در سال ۲۰۳۰ به ۵.۳۹ میلیون تن برسد.

با این افزایش تقاضای پیش بینی شده و همچنین کسری عرضه، نیاز برای قیمت های بالاتر به وجود می آید که به نوبه خود باید شاهد سرمایه گذاری های جدید در این صنعت باشیم.

تحلیلگران Jefferies معتقدند ریسک های عرضه در حال افزایش هستند و قیمت مس در شرف شکست ناگهانی محدوده تجاری اخیر خود است. تحلیلگران این مرکز می گوید کالاهای با ارزش دیگری در میان کامودیتی ها وجود دارد اما مس هنوز هم بهترین است.

نگرانی های مربوط به عرضه در شیلی به عنوان صادرکننده شماره یک مس در جهان، رو به افزایش است. این نگرانی ها در وهله اول به تاثیر بالقوه پاندمی کرونا بر تولید و صادرات باز می گردد و اکنون به ریسک اعتصاب سراسری در بنادر مربوط است.

اتحادیه بنادر شیلی با بیش از ۸ هزار عضو در ۲۵ ترمینال بندری در این کشور برای فشار به دولت جهت افزایش حمایت مالی از اعضایش، اعتصاب در همه ترمینال ها را در روز دوشنبه برنامه ریزی کرد. این اتحادیه توقف فعالیت کلیه ۲۵ ترمینال را اعلام کرد که همین امر توقف صادرات مس را رقم خواهد زد و موجودی ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رئیس جمهور شیلی Sebastian Pinera اواخر روز یکشنبه اعلام کرد در حال تصویب لایحه ای به کنگره است که به کارگران اجازه می دهد ۱۰ درصد از وجوه بازنشستگی خود را زودتر از موعد مقرر دریافت کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها