علی ربیعی

سخنگوی دولت از مصوبه سران قوا راجع به بورس خبر داد و گفت: مصوبات نشست ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از نوسان و زیان سهام‌داران خرد جلوگیری می‌کند. بازار سرمایه یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری راجع به جلسه بورس روز دوشنبه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دلیل مطرح شدن این موضوع در جلسه سران قوا و مصوبات آن، اظهار کرد: مساله بورس در یکسال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت قرار داشته و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

وی افزود: این بازار در دراز مدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد و به تعبیر یکی از سران قوا در جلسه، هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته عده‌ای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند.

ربیعی یکی از نگرانی های ستاد اقتصادی دولت را همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنانی دانست که نمادهای دولتی را خریداری کرده‌اند و درباره مصوبات هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت، گفت: ۱۰ تصمیم مهم در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ شد که تصمیم گیری در مورد بخشی از آنها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است.

ربیعی گفت: بنابراین به دو علت طولانی بودن فرایند قانونگذاری و نیز زمان دار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح شد که با نگاه حامیانه رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی با اصلاحات جزیی به تصویب رسید.  

به گفته وی و بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. همچنین با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد. از دیگر مصوبات این جلسه می توان به حمایت بانک‌ها و موسسات اعتباری از بازار سرمایه در چارچوب اشاره کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد:  در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول شود.  

وی افزود: همچنین شرکت هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰  آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مصوبه ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود.

وی افزود: این تصمیمات در کنار مجموعه مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بورس را برای جلوگیری از نوسان و زیان سرمایه داران خرد امکان پذیر می‌کند.

به گفته ربیعی، ستاد اقتصادی دولت همه پیشنهادها و نظرات در خصوص بورس را به صورت مداوم مورد بررسی قرار داده و همچنان موضوع حمایت از بازار سرمایه را در جلسات خود دنبال و پیگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها