• ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
  • کد خبر: 67457
اژه ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس کل قوه قضاییه در دیدار با رییس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح رویه های پیشین با حضور مدیریت جدید در سازمان بورس تصریح کرد: امیدوارم با تغییرات صورت گرفته در بدنه سازمان بورس مشکلات این بازار به زودی مرتفع شود. بازار سرمایه مقوله مهمی است که در گذشته رونق کافی را نداشته اما در سال های اخیر با حضور مردم رونق بسیار گرفت، به گونه ای که می شد از حضور سرمایه های مردم در راستای رشد اقتصادی و تامین مالی تولید استفاده بهینه کرد. اما به واسطه دعوت‌های نسنجیده و عدم کنترل صحیح بازار و عدم آشنایی مردم به مسائل فنی و قانونی، متاسفانه مردم با ضرر و زیان هایی مواجه شدند. مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه گفت: سازمان بورس با جدیت در حال ارتقای زیرساخت ها و ساز و کارهای جدید نظارتی است که نسخه اولیه آن تا اوایل زمستان اجرا و تا پایان سال ۱۴۰۰ فرآیند های نظارتی و فنی ارتقای چشمگیری خواهد یافت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، روز چهارشنبه رییس سازمان بورس و برخی مدیران این سازمان میهمان رییس قوه قضاییه شدند. در این نشست رییس قوه قضاییه و داداستان کل کشور برخی موضوعاتی که مورد توجه و نقد جامعه سهامداری بود را مطرح کردند.

در این دیدار غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس کل قوه قضاییه با اشاره به نقش دستگاه قضا در تعامل با دولت در مواجهه با جرائم اقتصادی گفت: نقش دستگاه قضا مداخله در امور دستگاه اجرایی نیست. اما گزارشاتی که از طریق دستگاه ها و مردم به این مجموعه ارسال می شود، با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم تذکراتی به دستگاه ها داده می شود. چنانچه از سمت دولت موضوعی به عنوان جرم اعلام شود، دستگاه قضا وارد خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح رویه های پیشین با حضور مدیریت جدید در سازمان بورس تصریح کرد: امیدوارم با تغییرات صورت گرفته در بدنه سازمان بورس مشکلات این بازار به زودی مرتفع شود. بازار سرمایه مقوله مهمی است که در گذشته رونق کافی را نداشته اما در سال های اخیر با حضور مردم رونق بسیار گرفت، به گونه ای که می شد از حضور سرمایه های مردم در راستای رشد اقتصادی و تامین مالی تولید استفاده بهینه کرد. اما به واسطه دعوت‌های نسنجیده و عدم کنترل صحیح بازار و عدم آشنایی مردم به مسائل فنی و قانونی، متاسفانه مردم با ضرر و زیان هایی مواجه شدند.

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در خصوص تخلفات بورسی صورت گرفته در دولت قبلی، اظهار کرد: برگزاری مجامع سهام عدالت در سال گذشته نمونه بارزی از تخلفات مدیریت قبلی بود، پیش از آنکه فرآیندها به طور کامل سنجیده شود و به اتقان رسد انتخابات هایی با مشارکت بسیار محدود برگزار و مدیریت ده ها هزار میلیارد تومان دارایی مردم به اتکای آن واگذار می‌شد. علی رغم مخالفت های دولت وقت با ورود دادستانی فرایندهای غلط متوقف شد و خوشبختانه امروز صحت آن اقدام مورد تایید تیم مدیریتی جدید قرار گرفته است. در حال حاضر براساس گزارشات و مستندات مدیریت جدید سازمان بورس اصلاح فرآیندها را در جلسات شورای عالی بورس در دستور کار قرار داده است و در صدد اصلاح رویه‌های قبلی است.

همچنین مجید عشقی رییس سازمان بورس در ادامه این جلسه افزود: اصلی ترین ویژگی هیات مدیره جدید برخلاف دوره گذشته آن است که همگی از فعالین سابق بازار سرمایه و دارای تجربیات عملی هستند و از زمان انتصاب شان اتفاق های خوبی در زمینه زیرساخت ها در حال انجام است.

وی در خصوص ابهامات وارده در خصوص تخلفات سازمان بورس، اظهار کرد: دستگاه قضا نشان داده همواره در کنار بازار سرمایه بوده است از طرف دیگر نیز نماینده قوه قضاییه در شورای عالی بورس همواره کمک حال ما به منظور ساماندهی به وضعیت بازار سرمایه بوده است.

رییس سازمان بورس در ادامه با تأکید بر لزوم دعوت هوشمندانه مردم به سرمایه گذاری در بورس گفت: می‌دانیم که در دوسال گذشته زیرساخت های حقوقی و فنی بازار سهام آمادگی کافی برای پذیرش حجم زیادی از سهامدارن را نداشت و مطابق گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، نباید سهامداران خرد را به چنین شکلی به بازار دعوت  می کرد. اما سازمان با جدیت در حال ارتقا زیرساخت ها و ساز و کارهای جدید نظارتی است که نسخه اولیه آن تا اوایل زمستان اجرا و تا پایان سال ۱۴۰۰ فرآیند های نظارتی و فنی ارتقا چشمگیری خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: القاء نگاه بهره مندی کوتاه‌مدت از بازار سرمایه بسیار غلط است. مطابق آمارهای بدست آمده، رشد سهامی که در اواخر سال ۹۸ بسیاری از شرکت ها با آن مواجه شدند، هیچ منطق اقتصادی واقعی ناشی از عملیات شرکتی و تولیدی نداشت بلکه یک رشد کاذب به حساب می آمد. متاسفانه دولت با برخی اقدامات نامناسب از جمله عرضه پر حاشیه سهام پالایش یکم در قالب ETF و همینطور فروش سنگین اوراق در زمانی نامناسب خروج نقدینگی از بازار را تشدید و موجب تشدید بی اعتمادی به بازار شد.

وی در ادامه گفت: اکنون باتوجه به اصلاحات شاخص، رشد نرخ های جهانی و داخلی محصولات تولیدی و بهبود عملکرد کمی شرکت ها، بازار سهام نسبت به قبل بسیار ارزنده تر شده است به گونه ای که پتانسیل رشد پایدار و با ثبات در آن مشاهده می شود.

رییس سازمان بورس در پایان تصریح کرد: همانگونه که اشاره شد با اصلاح فرایندهایی نظیر سهام عدالت و تقویت زیرساخت های فنی و نظارتی و هوشمند سازی الگوهای نظارتی در صدد آن هستیم تا پایان امسال شاهد استقرار ساختارها و سامانه‌های جدید نظارتی باشیم. همچنین نا گفته نماند ان‌شاالله تمام این اقدامات در راستای  بازگشت اعتماد سهامداران خواهد بود.

در پایان ریاست دستگاه قضا با سازنده ارزیابی کردن نتایج این جلسات، موافقت خود را با ادامه برگزاری این نشست ها اعلام کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها