زنجیره فولاد

بازار سنگ‌آهن طی هفته گذشته، شاهد ثبت رکوردهای قیمتی تازه‌ای بود هرچند که در دو روز پایانی هفته افت شدیدی را تجربه کرد و عقب نشینی کرد چراکه افزایش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن و درنتیجه، بهای فولاد در هفته سپری‌شده، صنایع پایین‌دستی فولاد را با چالش‌های زیادی، مواجه کرد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ نشریه «استیل نیوز» درباره دلایل رشد قیمت سنگ‌آهن و فولاد در هفته گذشته، تأکید کرد: «اختلاف ایجادشده بین استرالیا و چین، زمینه‌ساز افزایش قیمت سنگ‌آهن شده است. استرالیا بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در دنیا و اصلی‌ترین تأمین‌کننده سنگ‌آهن برای شرکت‌های فولادسازی چین است. درنتیجه تشدید اختلاف دو کشور، چین واردات خود از استرالیا را کاهش داد و خبرها نیز از احتمال توقف واردات از این کشور حکایت دارند. این سیاست هزینه تأمین سنگ‌آهن برای فولادسازان چینی را بیشتر کرد و باعث شد تا فراورده‌های فولادی چین با رشد سریع قیمت مواجه شود.»

رشد ۳۳.۵ درصدی قیمت در ۹ روز

طبق گزارش‌های منتشره، در روز ۱۰ می سال جاری میلادی قیمت هرتن سنگ‌آهن تولید استرالیا برای عرضه به بازار چین برابر با ۲۲۸ دلار بود که نسبت به قیمت ۹ روز پیش یعنی اول ماه «می» سال جاری ۳۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

وابستگی شدید چین و استرالیا به یکدیگر

دولت چین اخیراً اعلام کرده است که مذاکرات اقتصادی استراتژیک خود را با استرالیا متوقف خواهد کرد. انتشار این خبر موج تازه‌ای از نگرانی پیرامون روند صعودی اختلاف دو کشور و ناامیدی برای رسیدن مذاکرات به نتیجه مثبت را ایجاد کرد.

آمارها نشان می‌دهد چین ۸۰ درصد از سنگ‌آهن موردنیاز خود را از استرالیا وارد می‌کند و استرالیا ۶۱ درصد از سنگ‌آهن صادراتی خود را به بازار چین اختصاص داده است. درنتیجه وابستگی شدید دو کشور چین و استرالیا در حوزه فولاد و سنگ‌آهن و  تشدید تنش میان آن‌ها، قیمت سنگ‌آهن رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

رشد ۳ درصدی تقاضای فولاد جهانی

باوجوداینکه اختلاف سیاسی ایجادشده بین دو کشور استرالیا و چین روی رشد قیمت فولاد، تأثیر زیادی داشته است، ولی نباید از این مسئله هم غفلت کرد که شرایط اقتصادی دنیا هم فشار مضاعفی بر روی رشد قیمت سنگ‌آهن وارد کرده است. رشد تقاضای فولاد در دوره‌ای که چین خبر از کاهش تولید فولاد برای مقابله با تغییرات جوی و کاهش انتشار کربن داده است، عامل مهمی برای این تغییرات قیمتی بوده است. درهمین چارچوب، اتحادیه بین‌المللی فولاد پیش‌بینی کرده  که طی سال جاری تقاضای فولاد در چین ۵.۸ درصد و تقاضای فولاد دنیا ۳ درصد نسبت به سال قبل بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها