زعفران

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از صدور مجوز موزه تخصصی زعفران در این شهر خبر داد و گفت: موزه تخصصی زعفران در راستای اهداف گردشگری زعفران راه‌اندازی شده‌ و در این موزه مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت زعفران، به نمایش در آمده‌ است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، علی محمدی عنوان کرد: با توجه به این که تربت حیدریه قطب تولید زعفران در کشور و در جهان است، یکی از مأموریت‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان، ایجاد موزه تخصصی زعفران بود.

محمدی اظهار کرد: همه ساله در فصل برداشت زعفران و البته قبل از همه‌گیری کرونا، شهرستان تربت حیدریه میزبان ۷۰ الی ۸۰ تور گردشگری زعفران بود و با توجه به استقبال خوب گردشگران و این که ممکن بود افرادی علاقه‌مند به بازدید از مزارع زعفران باشند اما در فصل برداشت زعفران نتوانند به تربت حیدریه سفر کنند به همین منظور برای فراهم کردن امکان مشاهده مراحل مختلف کاشت، داشت، و برداشت زعفران در بقیه روزهای سال، به فکر ایجاد موزه تخصصی زعفران افتادیم.

وی ادامه داد: کارهای مقدماتی مربوط به موزه سال گذشته انجام شد و سال جاری همزمان با هفته میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و در روز جهانی موزه‌ها مجوز این موزه، با امضای معاون وزیر و مدیر کل امور موزه‌های کشور صادر شد.

محمدی خاطرنشان کرد: در موزه تخصصی زعفران تربت حیدریه مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران و همچنین آیین‌های مربوط به این مراحل، در قالب غرفه‌هایی به نمایش درآمده‌ است.

وی گفت: علاوه بر مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت زعفران، بحث مشاهیر و پیشکسوتانی که از چندین سال قبل در حوزه زعفران فعالیت داشته‌اند، نیز به صورت نمایشگاه عکس در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است.

وی نمایش کارهای مطالعاتی و کتابخانه‌ای مرتبط با زعفران، بانک زعفران و محل نگهداری محصولات فرآوری شده زعفران را از بخش‌های دیگری عنوان کرد که در کنار موزه به این مباحث نیز پرداخته شده‌ است.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا این اولین موزه زعفران در کشور است، گفت: در روستای سنو گناباد نیز موزه زعفران داریم اما به لحاظ تخصصی بودن، موزه زعفران شهرستان تربت حیدریه را می‌توان اولین موزه تخصصی زعفران کشور دانست.

وی تصریح کرد: موزه زعفران از چندی پیش راه‌اندازی شده است ولی چون مجوز نداشتیم بازدیدی صورت نمی‌گرفت اما با صدور مجوزی که اخیرا صادر شد موزه از این پس پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود؛ البته در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی در بازدید وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه با اشاره به این که شهرستان تربت حیدریه سه الی چهار سال است که به حوزه گردشگری زعفران روی آورده‌ است، گفت: ایجاد موزه زعفران فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به حوزه گردشگری زعفران است و امیدواریم علاقه‌مندان از این ظرفیت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.

به گفته‌ رئیس اداره میراث فرهنگی موزه مردم‌شناسی، موزه تنوع زیستی و موزه مازاری(شیوه آرد کردن گیاه سریش) از جمله موزه‌های شهر تربت حیدریه است و موزه تاریخ کدکن و موزه ابریشم بایگ هم در دست اقدام است.

موزه تخصصی زعفران تربت حیدریه در محل شرکت زعفران طلای سرخ ایرانیان، در ابتدای ورودی شهر تربت حیدریه از سمت جنوب واقع شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها