گروه معدنی بی اچ پی بیلیتون پیش بینی کرده است که نسبت قراضه چین در سال 2020 میلادی به حدود 20 درصد خواهد رسید. همچنین با ادامه این روند تا سال 2030 میلادی نزدیک شدن این رقم تا محدوده 39 درصد نیز دور از ذهن نخواهد بود.

مدت هاست که بازار جهانی فولاد و به تبع آن سنگ آهن در رکودی گرفتار آمده اند که فعالان این بازارها را با سردرگمی مواجه ساخته است. بازار فولاد و سنگ آهن به دلیل قرابت بالایی که باهم دارند با بروز نوسان قیمت در بازار هر یک از این دو محصول، افت و خیز در قیمت محصول دیگر نیز مشاهده می شود. پیش از این، زمانی که فولاد در مسیری صعودی گام بر می داشت به عنوان اهرمی قوی، مانع از ریزش های شدید قیمتها در بازار سنگ آهن می شد، اما اندکی بعد با بروز مازاد عرضه و کاهش تقاضا در بازار فولاد، شاهد شدت گرفتن ریزش ها در بازار سنگ آهن بوده و هستیم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ریزش ها در بازار سنگ آهن از سال گذشته میلادی آغاز شد و کماکان نیز ادامه دارد. یکی از عوامل مهم در این ریزش ها، تصمیم دولت چین مبنی بر افت تقاضا از یکسو و افزایش میزان تولید و عرضه داخلی از طرف دیگر بوده است. همچنین شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن همچون واله، فورتسکیو، ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون و ویل اس ای نیز در تلاش برای از میدان به در کردن رقبای خود به خصوص شرکت هایی که هزینه تولید آنها به نسبت قیمت تمام شده بالاتر بوده و رقابت پذیری کمتری دارند، هستند. این شرکت ها به رغم افت روزافزون و دنباله دار قیمت‌ها، بر میزان تولیدات خود افزودند و در نتیجه بازار جهانی این ماده معدنی مهم را با مازاد عرضه مواجه ساختند.بر اساس گزارش های موجود، این تولید کنندگان طی دو سال اخیر تولید خود را به حدود 234 میلیون تن افزایش داده اند که در نتیجه از یکسو باعث افت قیمتها در بازار سنگ آهن شدند و از سوی دیگر سهم بازار خود در چین را افزایش دادند؛ چین حدود دو سوم از محموله های سنگ آهن جهانی را مصرف می کند.

به گزارش رویترز؛ در سال جاری میلادی تلاش چین برای افزایش میزان فولاد بازیافتی خود، تأثیر قابل توجهی را در روند تقاضای سنگ آهن خام خواهد داشت. تحلیلگران بر این باورند که رشد تولید فولاد بازیافتی از سوی چین، فشار بیشتری را بر تامین کنندگان جهانی سنگ آهن وارد خواهد ساخت که در نهایت همچون زنگ هشداری است که نزدیک شدن به رکود را تذکر می دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه پلاتس؛ چین با ثبت رکوردی جدید در میزان واردات سنگ آهن، بار دیگر در صدر مصرف کنندگان این ماده اساسی قرار گرفت. بر اساس آمارهای رسمی موجود، واردات چین در سال گذشته میلادی (2014) رقمی بالغ بر 933 میلیون تن سنگ آهن بوده که نهایتا حدود 78.5 درصد از میزان کل نیاز این کشور را پوشش داده است.

در حال حاضر کشور چین در تلاش است تا با تدوین سازوکارها و برنامه های جدید و همچنین بکارگیری طرحهای نوین، در راستای بازیافت بیشتر مقادیر بالای فولاد که در محل های دفن زباله و یا حتی بعنوان روکش در بتن استفاده شده، گام بردارد تا با این حرکت، زمینه را برای تولیدکنندگان داخلی مساعد سازد. تحلیلگران انتظار دارند که با تحقق این امر، تا سال 2020 میلادی شاهد تولید حدود 200 میلیون تن قراضه در این کشور باشیم.

گروه معدنی بی اچ پی بیلیتون پیش بینی کرده است که نسبت قراضه چین در سال 2020 میلادی به حدود 20 درصد خواهد رسید. همچنین با ادامه این روند تا سال 2030 میلادی نزدیک شدن این رقم تا محدوده 39 درصد نیز دور از ذهن نخواهد بود.

بر اساس پیش بینی ها و به گفته «ایان راپر» تحلیلگر بازار سنگ آهن در CLSA، تقاضای سنگ آهن چین از سال 2017 میلادی در مسیری کاهشی قرار خواهد گرفت و دلیل آن را میتوان به فاکتور پیشی گرفتن میزان در حال رشد تولید نسل قراضه نسبت به تقاضا مرتبط دانست. وی در این باره گفته است که کوره های فولاد چین در حال حاضر تنها میزان 8 درصد قراضه را مورد استفاده قرار می دهند.

«هوانگ دائو» کارشناس رسمی انجمن فولاد و بازار آهن چین در این رابطه اعلام کرده است در حدود 91 درصد از کل تولید فولاد چین به جای قراضه از چدن استفاده می شود که در مقایسه با آمار 35 درصد در ایالات متحده آمریکا، رقم قابل تاملی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها