سحرخيز

مدیرعامل زعفران سحرخیز می گوید که یکی از رویدادهای مهم و مثبت صنعت زعفران کشور در چند سال اخیر، عرضه زعفران در بورس کالا بوده است چراکه زعفران کاران که در گذشته مرجع قیمتی برای فروش محصولشان به خصوص در فصل برداشت نداشتند، امروز با نگاهی به قیمت زعفران بورسی، حاضر به فروش محصولشان با نرخ ارزان به دلالان نیستند و این یک حمایت خوب از کشاورزان است.

فرهاد سحرخیز، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی و مدیرعامل زعفران سحرخیز در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: ورود زعفران به بورس کالا از جمله اتفاقات مثبتی بود که توانست روزهای خوبی را برای بازار این محصول رقم بزند.

وی با بیان اینکه فعالان حاضر در بازار زعفران رفته رفته در حال آشنایی کامل با معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا هستند، گفت: برای حمایت بیشتر از بازار زعفران، باید کشاورزان با فرآیند معاملات گواهی سپرده زعفران به طور کامل آشنا شوند چراکه با این اقدام دیگر کشاورز ملزم نخواهد بود که در ابتدای فصل کالای خود را به فروش برساند، بلکه صبر خواهد کرد تا این اتفاق در زمان مناسب صورت گیرد.

سحرخیز با بیان اینکه امکان توثیق گواهی سپرده زعفران در بورس کالا به منظور دریافت تسهیلات فراهم شده است، گفت: با این اقدام دیگر کشاورزان برای تامین نقدینگی خود ملزم به فروش محصول در ابتدای فصل نیستند بلکه آن را در انبار بورسی گواهی سپرده می کنند و وامی را معادل آن دریافت خواهند کرد.

وی گفت: از این طریق نیاز ضروری کشاورزان در ابتدای فصل برآورده می شود و می توانند در طول فصل، محصول زعفران خود را در بازار با بهترین قیمت به فروش برسانند.

سحرخیز با اشاره به اینکه شفافیت به واسطه عرضه زعفران در بورس کالا ایجاد شده است، افزود: برخی از فعالان حاضر در بازار به دنبال شفافیت در معاملات نیستند، این موضوع  از جمله نقاط ضعفی است که زمینه ایجاد مشکلاتی را در بازار کالاها فراهم کرده است که به دلیل عرضه ها در بورس کالا شاهد شفافیت در روند معاملات و قیمت ها هستیم.

یک پیشنهاد به مجلس

 مدیرعامل گروه زعفران سحرخیز اظهار داشت: در خصوص توسعه بازار، صادرات و معاملات زعفران در بورس کالا، پیشنهادی به نمایندگان مجلس داده شده است که دولت مزایایی را برای صادرکنندگانی قائل شود که محصولاتشان را پس از خرید از انبارهای بورسی، صادر کنند این اتفاق باعث خواهد شد تا عمده معاملات و صادرات از طریق بورس کالا رقم بخورد و شاهد شفافیت مناسب در کلیه روند ها باشیم؛ با این رویه قیمت های صادراتی زعفران نیز برای همگان از جمله کشاورزان روشن و شفاف می شود.

سحرخیز با اشاره به اینکه ما صد درصد موافق عرضه محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس کالا هستیم، گفت: شرکت سحر خیز جزو نخستین شرکت هایی بود که انبار خود را براساس استانداردهای بورسی، معرفی کرد و حتی در دی ماه سال گذشته نیز با پذیره نویسی موفق، صندوق سرمایه گذاری کالای کشاورزی را فعال کرد که حدود ۲۵ هزار نفر واحدهای این صندوق را خریداری کردند.

 عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در پایان اظهار داشت: زعفران جزو کالاهایی است که ۸۰ درصد آن صادر می شود و هم اکنون ظرفیت انبارهای بورسی حدود ۴۰ تن زعفران است که البته امکان افزایش این ظرفیت تا ۱۰۰ تن نیز یعنی معدل ۲۵ درصد کل تولید کشور وجود دارد. در پایان باید تاکید کنم که ورود زعفران به بورس و وجود ابزارهای مالی می تواند موقعیت خوبی را برای بازار زعفران، کشاورزان و صادرات فراهم آورد و امید می رود بهترین بهره برداری از ارتباط میان بازار سرمایه و بخش کشاورزی انجام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها