• ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
  • کد خبر: 57923
فلزات اساسی

بازار جهانی فلزات اساسی که به علت افت تولید در دوران کرونا افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود، اکنون مسیر معکوسی را در پیش گرفته است. با ورود واحدهای تولیدی به مدار و رشد ظرفیت‌های تولیدی در آستانه خروج جهان از شرایط قرنطینه، قیمت فلزات اساسی پرطرفدار در بازار رو به کاهش گذاشته است، به‌طوری‌که گزارش مراجع تخصصی حاکی از افت چشمگیر قیمت، هم‌زمان با رشد تولید فلزات است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ از سوی دیگر، به دنبال انتشار خبر احتمال افزایش نرخ بهره بانکی امریکا در سال ۲۰۲۳، ارزش دلار در بازارهای جهانی رشد کرد. پیش‌ازاین، فدرال رزرو امریکا تأکید کرده بود با توجه به تأثیرات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا قبل از سال ۲۰۲۴ احتمال افزایش نرخ بهره بانکی وجود ندارد.

افزایش ارزش دلار در بازار جهانی و نیز پیش‌بینی تداوم این وضعیت در روزهای باقی‌مانده ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ باعث شد قیمت فلزات اساسی هم در دنیا کاهش یابد. در همین چارچوب، در هفته‌ای که گذشت، قیمت طلا در جهان ۴ درصد کاهش یافت و قیمت مس هم، افت حدود ۷ درصدی را تجربه کرد. طبق گزارش‌های موجود متوسط نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی نیز در هفته سپری‌شده، معادل هزار و ۷۵۰ دلار بود و هر تن مس با قیمت ۹ هزار و ۳۲۱ دلار، مبادله شد.

تولید مس در حال افزایش

در این میان، وب‌سایت «متال نیوز» گزارش داده است: علاوه بر تأثیر افزایش ارزش دلار در بازار جهانی، می‌توان به رشد تولید مس در معادن دنیا و ازسرگیری فعالیت بسیاری از معادن به‌خصوص معادن فعال در شیلی اشاره کرد.

براساس این گزارش، رشد عرضه مس قیمت این فلز پرمصرف را در بازار کاهش داد؛ درحالی‌که طی ماه‌های گذشته، به دلیل سبقت گرفتن تقاضا از عرضه پیش‌بینی‌هایی درمورد رسیدن قیمت هر تن مس به مرز ۱۵ هزار دلار ارائه می‌شد، در فصل اول امسال تولید مس در دنیا ۳.۷ درصد رشد کرد و تولید در پرو که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در دنیاست با افزایش ۳.۲ درصدی همراه بود.» بر همین اساس، قیمت هر تن مس، در بازارهای جهانی در کانال ۹ هزار دلار باقی‌مانده و با رشد بیشتر تولید، احتمال افت فزون‌تر آن، هم وجود دارد.

رشد تولید و کاهش بهای آلومینیوم

در بازار آلومینیوم هم تحولات مهمی مشاهده شده و طی هفته گذشته، خبرهایی حاکی از رشد تولید این فلز مهم و پرمصرف در دنیا، منتشر شد.

«موسسه بین‌المللی آلومینیوم» در گزارش اخیر خود، اعلام کرد: «ماه می سال جاری، تولید جهانی آلومینیوم ۵.۴۶ میلیون تن رشد کرد که معادل افزایش ۶ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. در ماه جاری هم رشد تولید آلومینیوم در بازار ادامه داشته و نتیجه این رخداد، کاهش کسری موجود در بازار و درنتیجه کاهش فشار روی قیمت آلومینیوم است.

بررسی‌ها نشان داده، از ابتدای ماه می، تاکنون، قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی ۷ درصد کمتر شده، ولی هنوز تا رسیدن به قیمت‌های ثبت‌شده در برهه زمانی قبل از همه‌گیری کرونا، فاصله زیادی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها