علیزاده

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید که با توجه به افزایش بی رویه قیمت‌ها در بازار مسکن، امکان سرمایه گذاری و خانه دار شدن برای همه اقشار جامعه وجود ندارد، اما بازار سرمایه و ابزارهای مالی این امکان را برای همه اقشار فراهم می کند تا از طریق طرح فروش متری مسکن در بورس کالا بتوانند با سرمایه های خرد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و حتی خانه دار شوند؛ امیدوارم این طرح به زودی عملیاتی شود.

به گزارش «کالاخبر»، علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس در گفت و گو با (سنا) اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه مسکن آن هم از مسیر بازار سرمایه، یکی از راه های امن و جذاب برای سرمایه گذاران و جذب نقدینگی سرگردان جامعه به بازار سرمایه است تا ابزارهای نوین مالی در بخش مسکن نیز راهگشا باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در چند سال اخیر گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و تورمی که در این بازار وجود دارد، این امکان برای همه وجود ندارد که صاحب خانه شده و حتی در این بازار سرمایه گذاری کنند؛ اما بازار سرمایه این امکان را برای همه اقشار فراهم می کند تا از طریق عرضه متری مسکن  در بورس کالا بتوانند به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بپردازند؛ هر چند این طرح هنوز در بورس کالا اجرایی نشده است اما در دستور کار است و آینده روشنی دارد.

 این نماینده مجلس با تاکید بر این که سرمایه گذاری از طریق پیش فروش متری در بورس کالا می تواند به ساماندهی بازار مسکن از منظر رشد تولید و حمایت از مردم و جوانان در راستای خانه دار شدن کمک ویژه ای کند، افزود: طرح مالیات بر خانه های خالی در مجلس یازدهم با جدیت پیگیری شده تا مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی تغییر کند؛ در این میان پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا، این فرصت را برای انبوه سازان فراهم می کند تا با انتشار اوراق، تامین مالی کرده و در مقابل مردم و جوانان نیز به اندازه سرمایه خود وارد بازار مسکن شده و به تدریج تا زمان ساخت پروژه های مسکونی در آن پروژه سهیم یا صاحب خانه شوند.

وی در ادامه به راه اندازی تابلوی املام و مستغلات در راستای عرضه فیزیکی مسکن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: وقتی قرار است محصولی در بورس کالا عرضه شود، یعنی مقدمات یک اقدام اقتصادی مهم یعنی شفاف سازی مبادلات و قیمت آن کالا در حال انجام است که از این رو ورود مسکن به خصوص عرضه املاک مازاد نهادهای دولتی و عمومی قطعا به سود اقتصاد کشور است و مجلس نیز از این اقدامات بازار سرمایه در جهت شفاف سازی اقتصادی حمایت قاطع دارد.

پش فروش متری مسکن چیست؟

بورس کالای ایران از سال گذشته در راستای تامین مالی برای ساخت مسکن پیشنهاد انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن را مطرح کرد که این طرح با ‌عنوان پیش فروش متری مسکن شهرت یافت. در این طرح سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند.

به عبارت ساده تر با آغاز به کار این روش بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه جمع‌آوری شده و به بخش واقعی تولید روانه می‌شود، به این ترتیب از سویی سایر بازارها از اثرات تورمی این نقدینگی سرگردان در امان خواهند بود و از طرف دیگر با تقویت سمت عرضه انتظار می‌رود که گشایشی در بازار مسکن در کشور به وجود آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها